Martijn Schouwstra

Digitale participatie: 5 vragen voordat je begint

Collega Martijn schreef een blog over waar jij op kan letten tijdens de organisatie van digitale bijeenkomsten. Nieuwsgierig? Lees hieronder meer.

Meer weten?

3 april 2020

Door de coronacrisis kunnen grote fysieke bijeenkomsten voorlopig niet doorgaan. Onze opdrachtgevers in de publieke sector zoeken volop naar alternatieven voor informatie- en participatiebijeenkomsten, klankbordgroepen en inloopavonden. Dit zijn belangrijke instrumenten om belanghebbenden te informeren en te betrekken bij veranderingen in de leefomgeving, waarbij uitstel vaak geen optie is. Digitale participatie kan in veel gevallen een uitkomst bieden, maar waar moet je dan op letten? Martijn Schouwstra helpt je op weg!

Valkuil: zo loop je er niet in

De grootste valkuil is om een fysieke bijeenkomst een-op-een te vertalen naar een online setting. Mijn advies: doe dit niet. Ga er even voor zitten met je team en reflecteer samen op de gekozen communicatie- en participatiestrategie. Stel jezelf de volgende vijf vragen:

1. Doelstelling: Waarom willen we de omgeving betrekken bij deze verandering? Vaak kun je door opnieuw stil te staan bij je doelstelling kiezen voor een strategie die in deze situatie beter aansluit.

2. De omgeving centraal: Op welke doelgroepen richten we ons en waar hebben zij behoefte aan? Pols in de omgeving waar zij graag bij betrokken worden in de huidige situatie. Dit helpt bij het bepalen van het programma en biedt aangrijpingspunten voor de werving.

3. Online tools: Aan welke functionaliteiten moeten de online tools voldoen die wij inzetten? Bij het kiezen van de juiste tools is het handig om eerst stil te staan bij de functionaliteiten die je echt nodig hebt. Hoe eenvoudiger, hoe beter!

4. Werving: Op welke manier werven we deelnemers voor een online bijeenkomst? Deelnemers kunnen andere barrières ervaren om deel te nemen dan bij een bijeenkomst op locatie. Betrek lokale ambassadeurs om deze weg te nemen.

5. Digitale toegankelijkheid: Hoe zorgen we ervoor dat we ook burgers betrekken met minder digitale vaardigheden? Voor deze groep moet je alternatieven beschikbaar hebben.

Het is erg aantrekkelijk deze vragen over te slaan, meteen vanuit een populaire tool te vertrekken en in actie te komen. Voor effectieve participatie is het beantwoorden van deze vragen echter essentieel.

Blijf in gesprek

Dagelijks werken mijn collega’s en ik bij Future Communication aan (ingrijpende) veranderingen in de leef- en werkomgeving. Door de dialoog met de omgeving aan te gaan, een luisterend oor te bieden en de andere kant van het verhaal te zien, komen we samen tot de beste oplossingen. In volle overtuiging dat participatie elk project nog beter kan maken en ervoor zorgt dat de vaart erin blijft.

Heb je hulp nodig bij (digitale) participatie? Neem voor een gratis adviesgesprek contact op ons

Meer weten?

Vul je gegevens in en we nemen snel contact met je op. Of maak direct een afspraak.

Martijn Schouwstra 0630932902
(Vereist)