Logo Cohedron
Future Communication

De drie G’s van content

Oud-collega Timo schreef een blog over hoe je goeie content maakt als organisatie. Nieuwsgierig? Lees hieronder meer.

 

 

Meer weten?

1 augustus 2018

Typende handen op toetsenbord

Bill Gates verkondigde het al in 1996: content is king. Daarmee wist de toenmalige eindbaas van Microsoft het ruim twintig jaar geleden al: content is belangrijk! Maar hoe schrijf of maak je goede content? En wat betekent dit voor jouw organisatie?

In deze blog krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Wat is content?
  • Waarom is content belangrijk?
  • Waarom moet ook jouw content gratis zijn?
  • Hoe schrijf of maak je goede content?
  • Hoe maak je content vindbaar (en waarom is dat zo belangrijk)?

 

Wat is content?

Voordat we dieper de contentzee induiken, is het belangrijk om te weten dat content meer dan tekst alleen is. De Engelse term staat voor ‘inhoud’ en heeft anno nu vrijwel altijd betrekking op online communicatie, oftewel alle inhoud die de bezoeker op een website (of app) tot zich kan nemen. Denk naast tekst aan bijvoorbeeld afbeeldingen, video, en geluid. Deze elementen kunnen ook in andere kanalen terugkomen, zoals (digitale) magazines. Volgens de online encyclopedie Ensie is content dan ook een verzamelnaam voor informatie die je online met elkaar kunt delen. In bovenstaande zin zie je hoe goed dat werkt. Ik verwijs daar naar gratis, goede en gemakkelijk te vinden content. Door link building is deze content nog makkelijker te vinden via zoekmachines.

Collega's op kantoor met een laptop die met elkaar overleggen.

Waarom is content zo belangrijk?

Goede, gratis en gemakkelijk te vinden content levert veel voordelen op voor jouw organisatie, bijvoorbeeld:

  • Awareness voor jouw brand. Als lezers keer op keer op jouw website terugkomen voor leesvoer, dan worden ze steeds meer bekend met jouw merk of organisatie.
  • Vertrouwen: consumenten nemen veel sneller iets aan van organische (niet-betaalde) bronnen, dan van betaalde advertenties. Met de juiste content bouw je een relatie met je bezoekers op en win je hun vertrouwen.
  • Sales: volgens Entrepreneur Europe leiden goede relaties via content tot vertrouwen. En vertrouwen leidt op den duur tot sales. Als iemand jou namelijk vertrouwt, dan is hij meer bereid iets van jou te kopen. Zo werkt dat al eeuwen. Consumenten kopen daarom vaker een product dat in een artikel wordt genoemd, dan via een advertentie (Emerce).
  • Drukvermindering van de servicedesk. Met de juiste content vindt je klant de benodigde informatie gemakkelijk online. Dit kan veel kostenbesparing betekenen voor publieke diensten, maar ook voor commerciële organisaties.
  • Advertenties kunnen veel geld opleveren. Trek jij veel relevante bezoekers met jouw content? Dan zijn adverteerders bereid om te betalen voor advertenties op jouw pagina.

Wellicht kun je het geld van een dure marketingcampagne dus beter steken in het produceren van goede, gratis en makkelijk vindbare content: contentmarketing.

 

De drie G’s van content

Content is dus king, maar waar moet deze vorst aan voldoen? Om in de koninklijke terminologie te blijven: goede content komt van organisaties die royaal zijn, oftewel “vrijgevig en gul zoals het een koning betamen zou” (WikiWoordenboek). Ook deze definitie heb ik gratis, goed en gemakkelijk gevonden. Hieronder lees je meer over de drie G’s waar content aan moet voldoen:

1. Gratis
Gratis content spreekt voor zich: de doelgroep hoeft er niet voor te betalen. Dit betekent niet dat er geen kosten aan verbonden zijn, want er wordt wel degelijk betaald in tijd en geld door de organisatie. Denk aan het betalen van auteurs of hostingkosten voor de website. De eerder genoemde definitie van content omschrijft ook de deelbaarheid van de informatie. Gratis content is gemakkelijk met elkaar te delen.

2. Goed
Goede content richt zich op de doelgroep. Heeft jouw lezer wat aan de content? Of is de inhoud te veel op (het promoten van) jouw organisatie gericht? Zou jij het artikel lezen als jij niet voor deze organisatie werkte? Breng in kaart waarom bezoekers op jouw website komen of jouw app gebruiken.

Zou jij het artikel lezen als jij niet voor deze organisatie werkte?

Goede online content wordt ook volgens bepaalde richtlijnen geproduceerd, die afwijken van offline communicatie. Wordt de benodigde informatie online niet snel of duidelijk gepresenteerd, dan haakt de bezoeker af. Tegenwoordig vindt het meeste dataverkeer plaats via mobiele apparaten. Zorg dus voor een goede weergave op deze draagbare apparaten.

3. Gemakkelijk te vinden
Wil je dat jouw content niet ondersneeuwt op het web, dan moet je zorgen dat die vindbaar is voor jouw doelgroep. Bedenk op welke zoektermen zij zoeken – via tools als Google Trends, Answer the Public en Ubersuggest – en gebruik deze woorden in tekst, koppen, foto’s en video. Pas SEO toe waar mogelijk, maar weet ook waar jouw doelgroep zich online bevindt. Gebruik de juiste kanalen. Wellicht zijn er specialistische fora waar je jouw content gemakkelijk onder de juiste mensen kunt verspreiden. Vraag je hierbij altijd af: wegen de kosten af tegen de baten?

Het volgende voorbeeld voldeed aan de drie G’s. Laatst landde ik via Google (goed te vinden) op de website van een betaalde krant op een pagina zónder paywall (gratis). Deze krant vond dat kwaliteitsnieuws (goed) voor iedereen toegankelijk moest zijn. Hierdoor kon ik het volledige artikel lezen en delen met mijn achterban. En bereikte de content een veel groter publiek. Als gevolg wordt de relevantie van de webpagina hoger en levert het hogere posities op in de zoekopdrachten van zoekmachines.

 

Conclusie

Het schrijven of maken van gratis, goede en gemakkelijk te vinden content verdient de juiste aandacht. De betekenis van content voor jouw organisatie kan liggen in het creëren van awareness, drukvermindering van de servicedesk, advertentie-inkomsten genereren of vertrouwen creëren. De toegevoegde waarde hangt samen met de aard van jouw organisatie en de gestelde doelen. Maar dat is een heel ander verhaal, en verdient wellicht een volgende blog.

 

Neem contact met ons op voor de mogelijkheden van content voor jouw organisatie!

Meer weten?

Vul je gegevens in en we nemen snel contact met je op. Of maak direct een afspraak.

Logo Cohedron
Future Communication 316 41 14 51 37

Alle velden met een * zijn verplicht.

Geef kort het onderwerp van je bericht aan.
Beschrijf hier wat we voor je kunnen betekenen.