Content recycling: hergebruik je oude content voor maximale impact
In een wereld waar hergebruiken steeds belangrijker wordt, gaan we vaak niet duurzaam om met onze content en communicatie. Content recyclen scheelt tijd én vergroot de kans dat jouw boodschap alsnog gezien wordt door jouw doelgroep. Een gegarandeerde win-winsituatie. In deze blog geven we je handige tips voor duurzame content.
Meer weten?4 juni 2024
Vind jij het ook zo zonde als je veel tijd en moeite in content hebt gestoken wat eenmalig gedeeld wordt en vervolgens in de ‘archiefkast’ belandt? Zeker in een tijd waar iedereen grote hoeveelheden informatie verwerkt op een dag en misschien geen aandacht heeft voor jouw publicatie. Herhaling is nog belangrijker dan ooit. Maar ik heb het niet over het kopiëren van exact dezelfde content op een ander moment. Maar hoe dan wel? Ik geef je tips!
Ontleed je content voor nieuwe invalshoeken
Wil je jouw content effectief recyclen? Pak dan eens een oud interview, of blog. ‘Trek’ de verschillende subonderwerpen los van elkaar en zoom hierop in voor nieuwe content. Pas dan zie je hoeveel invalshoeken er wel niet zijn voor jouw oude content maar dan in een nieuw jasje. Maak bijvoorbeeld een leuke video, infographic of podcast. Soms is een tip of citaat uit een lang interview uitlichten via social media ook genoeg om mensen naar jouw verhaal te trekken. Zet het subonderwerp of het citaat uit jouw publicatie centraal en gebruik deze als hoofdonderwerp voor nieuwe content voor een echte contentmetamorfose. Onderdelen waar je hierbij aan kan denken zijn:
- de aanleiding
- de geïnterviewde
- vragen (en antwoorden) uit eerdere communicatie
- citaten
- oproepen
- tips
- geleerde lessen
Jouw contentvariaties meten
Onbewust ben je tijdens het recyclen ook bezig met het meetbaar maken van jouw content. Je brengt namelijk hetzelfde onderwerp op verschillende manieren onder de aandacht. Dan valt bijvoorbeeld op dat mensen sneller op een artikel klikken met een citaat in de titel. Of als je een aankondiging voor een evenement in videovorm presenteert in plaats van een gewone post op Facebook of Instagram. Met deze nieuwe inzichten kun je ook beter onderbouwen waarom je kiest voor een bepaalde vorm van content. Neem dus ook de tijd om achteraf te kijken wat de verschillende vormen met je gerecyclede opleveren.
Themaweken en -maanden
Content recyclen gaat ook heel makkelijk met themaweken en -maanden, omdat je met een thema een fijne kapstok hebt. Zo kun je als gemeente een themamaand doen over hoe om te gaan met geld. Zoek op jouw website, nieuwsbrieven en social media naar eerder gepubliceerde, passende content. Heb je in het verleden interviews gedaan over dit onderwerp? Of bied je bepaalde diensten aan om mensen te ondersteunen met geldzaken? Breng deze dan met zo’n themamaand weer onder de aandacht! Want ‘oude’ content kan nog heel relevant zijn.
Herken patronen
Voor duurzame content is het ook belangrijk dat je inspeelt op bepaalde patronen rondom jouw organisatie of doelgroep. Wanneer gebeurt er veel rondom jouw organisatie? En welke behoeftes komen elke maand, ieder jaar of kwartaal weer terug? Zo hebben studenten aan een universiteit elk schooljaar baat bij een opfrisser over zaken als openingstijden, het reserveren van studieplekken of interessante cursussen om te volgen. Daar hoef je niet constant met ‘nieuwe’ content te komen, maar kan je eerder gebruikte content goed inzetten en eventueel kleine aanpassingen maken waar nodig.
Content revival: oude content updaten
Herintroduceer je oude content door het te updaten, aan te vullen met nieuwe inzichten en vervolgens opnieuw te delen via verschillende kanalen. Zo geef je oude content een tweede kans om relevant en waardevol te zijn. En hoef je niet met een leeg canvas te beginnen. Ook beantwoord je een onderliggende vraag: hoe gaat het nu met een bepaald project of onderwerp?
Ontwikkel jouw content recycle-routine
Op lange termijn wordt content recyclen voor jou een routine: het gaat sneller en levert meer op. Je maakt weloverwogen keuzes, kan content beter ontleden en hebt bepaalde routines of themaperiodes om content aan te hangen. Bij Future Communication passen we dit al toe door elke maand één week te vullen met gerecyclede content. Het is een kwestie van oefenen, maar uiteindelijk ben je duurzaam met jouw eigen content.
Meer weten?
Benieuwd hoe verhalen jouw organisatie verder kunnen helpen? Neem dan contact met ons op.