Liza de Kind
Liza de Kind

Consultancy: is dat iets voor mij?

In deze blog ontdek je wat het betekent om consultant te zijn en welke eigenschappen nodig zijn voor succes. Hoe kun je bedrijven ondersteunen met jouw expertise en wat is ervoor nodig is om effectief en flexibel te werken? Aan het einde geven we je handvatten om te bepalen of consultancy bij jou past.

Meer weten?

21 oktober 2024

Collega's praten bij aan tafel

De een rolt erin en de ander kiest er heel bewust voor: consultancy. Een term die vaak voorbijkomt in het bedrijfsleven, maar regelmatig tot de verbeelding spreekt. Ik krijg vaak de vraag “maar wat doe je dan precies?”. Ik googelde het tijdens mijn opleiding meerdere keren en dan las ik over ‘een adviseursrol’ of over ‘ingehuurd worden door derde partijen’. Maar als iemand die behoefte heeft aan concrete informatie, bleef het voor mij een vaag begrip.

Naarmate ik werkervaring op deed viel het kwartje voor mij: je bent een specialist in een bepaald vakgebied of onderwerp. Je wordt door bedrijven ingeschakeld om hen te adviseren met jouw kennis en ervaring. Consultancy gaat dan ook niet over één branche of vakgebied, maar is er in allerlei verschillende smaken, bijvoorbeeld: finance consultant, hr-consultant, managementconsultant én communicatieconsultant.

De eigenschappen van een consultant

Toen ik mijn communicatieopleiding had afgerond, wist ik niet goed waar ik mijn carrière moest beginnen. Door verschillende banen kwam ik erachter waar mijn kracht ligt en dat consultancy bij mij past. Ik neem je daarom graag mee in de verschillende eigenschappen die goed passen bij een consultant. Je hoeft natuurlijk niet alles te kunnen, maar kijk eens of jij je herkent in enkele van de eigenschappen, en zo niet? Onderweg kan je een hoop leren!

Als consultant ben jij de specialist voor een bepaalde uitdaging. Het is belangrijk om goed te luisteren naar de opdrachtgever. Of het nou om een groot of klein bedrijf gaat, een complex lange-termijn probleem of een korte-termijn uitdaging, een consultant weet de vraag achter de vraag te achterhalen. Daardoor weet jij goed wat er speelt, wat de gewenste situatie is en welke factoren een rol spelen.

Analyserend vermogen
Wat hoor ik, wat zie ik, welk onderzoek dien ik verder te doen een wat is de context van de opdracht?

Structuur en focus
Jij houdt altijd de kern en het doel in je achterhoofd. Je ontvangt veel informatie, vooral als je net bent gestart, en daarom is het belangrijk om gefocust te blijven op je doelstellingen. Een consultant stelt de juiste vragen om te snappen waaraan gewerkt moet worden, stelt een concreet advies op en creëert overzicht.

Nieuwsgierigheid
Je ontvangt informatie van je opdrachtgevers en collega’s, maar een consultant graaft nog iets dieper. Namelijk door bedrijfsinformatie in te winnen, buiten de grenzen van een afdeling te kijken, de doelgroep te leren kennen en door actief relevante informatie op te halen.

Collega's met elkaar in overleg

Flexibiliteit
Het kan voorkomen dat je bij verschillende opdrachtgevers en aan verschillende opdrachten werkt. Een goede eigenschap is daarom om flexibel te zijn. Flexibel om in verschillende werkculturen aan de slag te gaan en flexibel in het indelen van je tijd.

Inzicht
Een consultant moet in staat zijn om complexe situaties en gegevens eenvoudig uit te leggen. Dit betekent dat je niet alleen moet begrijpen wat er gebeurt, maar ook snapt waarom, verbanden kan leggen en de opdrachtgever en stakeholders hierin mee kan nemen.

Verbinden
Consultants werken vaak als bruggenbouwers tussen verschillende afdelingen, teams en belanghebbenden. Het vermogen om mensen te verbinden en samenwerking te stimuleren helpt jou als consultant. Dit betekent dat je niet alleen moet kunnen communiceren, maar ook empathie en professionaliteit moet toepassen om verschillende perspectieven samen te brengen. Je dient lijntjes te leggen en context te kunnen verbinden met het vraagstuk.

Klantgericht
Als consultant, streef je naar een tevreden opdrachtgever. Dit betekent dat je altijd meerwaarde en resultaten wil leveren die de verwachtingen tegemoetkomen of zelfs overtreffen. Klantgerichtheid betekent luisteren naar de behoeften van de klant, proactief problemen signaleren, aanpakken en continu verbeteren. En soms betekent dit ook je eigen visie aanpassen en bijschaven.

 

Vrouw die aan de telefoon is op kantoor.

Iets voor jou?

Vind je het een leuke uitdaging om verschillende organisaties te leren kennen? Om de context van een vraagstuk te onderzoeken? Om meerwaarde te bieden aan je opdrachtgever met jouw kennis? Dan is consultancy ook iets voor jou.

Herken jij je in (een deel van) bovenstaande eigenschappen maar vraag je je af of je het ook echt het werken als consultant ook echt bij jou past? In mijn vervolgblog geef ik je een inkijkje in mijn visie op de mogelijke voor- en nadelen van het consultancyvak.

Consultant zijn bij Future Communication

Bij Future Communication werk je samen met een team van 80 collega’s die altijd voor elkaar klaarstaan. Kom je er even niet uit? Ben je op zoek naar iemand met een andere expertise of wil je even sparren? Je staat er nooit alleen voor. Als consultant van Future Communication heb je ook toegang tot de Future Academy. Hier leren we continu van elkaar door kennis te delen, trainingen aan elkaar te geven en regelmatig zijn er externe trainers die je verder helpen in het communicatievak én in het consultancyvak.

Heb jij bepaalde voorkeuren voor een opdracht en voor een opdrachtgever? Laten we het daar over hebben. Want we willen dat je zo veel mogelijk energie krijgt van je werk. We vertrouwen op onze medewerkers en werken hybride. Je hebt de keuze, in overleg met je opdrachtgever, uit werken op kantoor op het kantoor in Utrecht, bij de organisatie waarvoor je werkt, thuis of ergens anders. Vul hiernaast het formulier in en we nemen contact met je op.

Liza de Kind
Liza de Kind 0648532971
Geef kort het onderwerp van je bericht aan.
Beschrijf hier wat we voor je kunnen betekenen.