5 onmisbare communicatie – en contentboeken
Ieder jaar tijdens de Boekenweek delen onze collega’s hun boekentips. Welke onmisbare boeken over het communicatievak staan in jouw boekenkast of heb je onlangs gelezen? Hierbij onze absolute must reads voor jou. Niet alleen om je kennis bij te spijkeren, maar ook om je te inspireren.
Koffie drinken?21 april 2022
Handboek Online Redactie van Geert Poort en Corona de Wert
In de boekenkast van Osina Soumete staan meerdere boeken over communicatie en content. Handboek Online Redactie is een boek dat zij onlangs kocht. “Ik wilde dit boek lezen, omdat ik beter wil leren schrijven voor websites en social media. Het is een handig naslagwerk voor iedereen die zich bezighoudt met online communicatie en het schrijven van teksten”, vertelt Osina. “De hoofdstukken zijn goed los van elkaar te lezen en te gebruiken. Voor de gemiddelde communicatieadviseur zullen sommige hoofdstukken vrij basic zijn, maar het boek bespreekt vele aspecten van online communicatie en online content. Van strategie tot ontwerp en contentbeheer. Ook schrijven ze uitgebreid over social media en de juridische aspecten van online communicatie, zoals auteursrecht, cookiebeleid en AVG. Het zijn thema’s waar je als content- of communicatiespecialist rekening mee moet houden. Andere interessante thema’s als framing, nudging en storytelling bespreken de schrijvers ook. Elk thema is dan ook voorzien van achtergronden en toepasbare tips. Een must have voor elke communicatie- en contentspecialist!”
De communicatieadviseur van Karel Winkelaar
Collega Rianne Spierings deelt haar boekentip. “Tijdens een van onze maandelijkse overleggen van de Future Forwards heb ik kennisgemaakt met Karel Winkelaar en zijn gedachtengoed rondom de rol, positie en functie van ‘de communicatieadviseur’. In een steeds veranderende wereld, verandert ook onze rol als communicatieadviseur steeds”, vertelt Rianne. “Maar hoe ga je daar als adviseur mee om? Zelf ben ik bij elke opdracht zoekende naar hoe ik mijzelf naar een meer strategische positie kan bewegen. Dit boek biedt daarin een helpende hand. De diverse modellen bieden handvatten om je eigen positie in een (project)organisatie inzichtelijk te maken. Een goed boek voor elke communicatieadviseur, ongeacht je niveau, om je bewust te worden van je positie en alle factoren die daarin een rol spelen.”
Creatief schrijven voor copywriters van Roy Ishak
Een nieuw boek dat Osina aanschafte is Creatief schrijven van Roy Ishak. “Je vindt weinig Nederlandse boeken op de markt over goed creatief schrijven of copywriting. De beste boeken zijn in het Engels geschreven en gaan dus vooral over Engelse teksten. Ik denk dat dit boek een gamechanger is.” Volgens Osina geeft Roy Ishak veel bruikbare tips met vele eigen voorbeelden en leuke anekdotes. “Bij het lezen merkte ik dat de schrijver zelf heel creatief is. Hij schrijft met humor, hierdoor is het boek ook leuk om tussendoor te lezen. Roy Ishak legt uit hoe je tot een creatieve tekst of concept kan komen en hoe je ze aankleedt. Dat maakt het boek tot een echte must have voor in je boekenkast. Bovendien geeft hij een overzicht van tientallen stijlfiguren die je kunt toepassen. Ik vind dit boek niet alleen handig voor mij als professional, maar ook voor iemand als ik die graag privé schrijft.”
Ontgroeven van Kees Tillema
Lotti Zwemmer las onlangs Ontgroeven van Kees Tillema. “Interessant leesvoer over organisatieontwikkeling en verandering.” Volgens Lotti schrijft Tillema over de metersdiepe groeven in organisaties. “Oftewel, niet-functionele manieren van denken en handelen. Patronen waar we in vast blijven zitten. Als een plaat die blijft hangen”, vertelt Lotti. “Kees Tillema roept in zijn boek op tot ontgroeven. En prikkelt adviseurs die zich met organisatieontwikkeling bezighouden, om ook uit hun eigen groef te stappen. Uit de maakbaarheidsgroef bijvoorbeeld. Een simpel stappenplan introduceren, terwijl de situatie onvoorspelbaar en complex is. Laten we ons hier niet te gemakkelijk toe verleiden? Durven we als adviseurs écht te ontgroeven en zijn we lenig genoeg in ons denken? Met dit boek heb je een spiegel in handen om daar eens goed naar te kijken!”
Content! Zuurstof voor je klanten van Antal de Waij
Het derde boek dat Osina in haar boekenkast heeft staan is het boek van Antal de Waij: Content! Zuurstof voor je klanten. “Ik gebruikte dit boek vaak tijdens mijn afstudeerperiode van mijn studie. Het boek geeft houvast bij het opzetten van een contentstrategie. De schrijver werkt met het zelfontworpen model, het Content Marketing Canvas. Dit model geeft je structuur en overzicht in je contentstrategie. Niet alleen handig voor de junior, maar ook voor de gevorderde contentspecialist. Iedereen kan uit dit boek wel verdieping en inspiratie halen. Persoonlijk vond ik het hoofdstuk over de doelstellingen en klanteninzichten erg inzichtelijk! Het uitgebreide hoofdstuk over contentformats is ook een fijn naslagwerk voor elke communicatie- of contentspecialist. Dit boek is sowieso een must have voor elk bedrijf dat een succesvolle contentstrategie wil opzetten!”
Heb je een goede boekentip of zelf een interessant communicatieboek geschreven dat we echt moeten lezen? Kun je wel wat hulp gebruiken of spar je graag een keer over zaken waar je tegenaan loopt? Neem contact op en laat het ons weten!
Heb je extra tips?
Laat het ons weten! Heb je een andere vraag of wil je een keer koffie drinken? Dat kan altijd. Vul het formulier in en tot snel.