Logo Cohedron
Future Communication

Aap eet banaan: 7 tips voor goed beeld bij je tekst

Oud-collega Gail schreef een blog over beeld en tekst elkaar versterken. Nieuwsgierig? Lees hieronder meer.

 

Meer weten?

19 augustus 2019

Aap eet banaan

Beeld is de laatste jaren alsmaar belangrijker geworden. Content bestaat steeds vaker uit grote foto’s, filmpjes en infographics. En het gezegde is niet voor niets ‘beelden zeggen meer dan 1.000 woorden’. Wat echter nóg meer zegt, is de combinatie van beeld en tekst, waarbij beeld en tekst elkaar versterken.

Eye-tracking studies laten zien dat 95% van de teksten die gecombineerd worden met relevante beelden, sneller worden bekeken. Beeld geeft een tekst meer kracht en de boodschap blijft beter hangen. Beeld bij tekst is dus onontbeerlijk, maar goed beeld bij tekst blijkt niet altijd eenvoudig. Daarom hier 7 tips.

 

1. Gebruik aanvullend beeld

Tekst is eenduidig, beeld zet je verbeelding aan het werk. Tekst kun je dus gebruiken om een beeld te duiden. Als het beeld echter niet complementair is, maar alleen vertelt wat er op de foto staat, wordt beeld overbodig. Een voorbeeld hiervan is een tekst over een aap die een banaan eet met ernaast een foto van een aap die een banaan eet. De tekst beschrijft de foto. Gebruik daarom liever beeld dat meer aan de verbeelding van de kijker overlaat. Zo kan je een vergadering spannend in beeld brengen door een foto te maken van koffiekopjes bij elkaar of naambordjes op tafel in plaats van de vergadering zelf.

Groep mensen afgebeeld in een ovaal

2. Aantrekkelijk beeld

Er zijn een paar universele regels voor wat aantrekkelijk wordt gevonden, zoals een ovaal in composities. Gebruik dit een keer als je een groep mensen fotografeert in plaats van ze in een rijtje naast elkaar te zetten. Een andere regel voor aantrekkelijk beeld is de regel van derden. Hierbij verdeel je het beeld in negen gelijke vlakken met twee horizontale en twee verticale lijnen. Zorg er dan voor dat je onderwerp bij voorkeur in de snijvlakken staat van het raster. Of speel eens met scherpte en onscherpte, waarbij onderwerp scherp is.

 

3. Wees geloofwaardig

Beeld dat er niet gelikt of duidelijk bewerkt uitziet, wordt als authentiek beschouwd en zwart-wit beeld als echter dan kleurenfotografie. Door dit in je achterhoofd te houden, zorg je ervoor dat de kijker de boodschap en jouw tekst sneller als ‘waar’ aanneemt. Zorg er bij kleurenfoto’s voor dat de kleuren waarheidsgetrouw zijn, dus niet te gesatureerd.

4. Probeer eens conceptueel beeld

Gaat je tekst over een abstract onderwerp? Denk dan eens aan conceptueel beeld. Conceptueel beeld is symbolisch beeld, in tegenstelling tot documentair beeld. Wees daarbij niet bang dat de kijker het beeld niet begrijpt, door de bijbehorende tekst wordt het beeld duidelijk. Zo kun je bij een tekst over pesten op de werkvloer een foto plaatsen met een aantal bureaustoelen bij elkaar aan de ene kant en één bureaustoel aan de andere kant van het beeld. Zoek je beeld bij het onderwerp gedragsverandering, denk dan aan tulpen naast elkaar op een rij, waarbij één tulp op zijn kop ertussen ligt. Bedenk wel: less is more, vul het beeld niet te veel in en probeer ook niet te veel boodschappen in één beeld te stoppen. Daarmee breng je de kijker in verwarring.

 

5. Toon lef!

Lef is belangrijk bij beeld. Vaak is beeld veraf, frontaal en gecentreerd. Dat maakt beeld saai. Speel eens met verschillende perspectieven: long shot (foto van iemand ten voeten uit met veel achtergrond), medium shot (iemand vanaf de middel met veel achtergrond) en close-up (iemand van dichtbij, zonder achtergrond). Goed om te weten: hoe dichterbij, hoe persoonlijker, hoe verder weg, hoe afstandelijker. Neem een foto van de zijkant of zet je onderwerp links of juist rechts in beeld. Laat mensen eens niet in de camera kijken. Spontaan in plaats van geposeerd beeld is trending. Met andere woorden: toon lef en durf verschillend beeld af te wisselen.

Aap eet een banaan

6. Neem de tijd

Vaak is beeld een ondergeschoven kindje. De tekst is klaar om online te gaan of gedrukt te worden, maar ‘oh ja, er moest ook nog beeld bij’. Vaak resulteert dit in een aap-eet-banaanbeeld of clichématig beeld. Bedenk daarom al ruim van tevoren welk beeld bij je tekst past. Maak een beeldkalender van onderwerpen of gebeurtenissen die in tekst jaarlijks terugkomen en neem de tijd om hiervoor origineel beeld te verzinnen.

 

7. Denk aan copyright

Maak je zelf geen foto’s, maar gebruik je foto’s van derden? Let dan op de auteursrechten. Het lijkt een open deur, maar het gaat alsnog regelmatig mis. Beeld kan je niet zomaar van Google plukken, dat kan grote financiële consequenties hebben. Check daarom de creative commons-licentie van beeld. Als deze CC0 is, zijn de beelden rechtenvrij te gebruiken, voor zowel commerciële als niet-commerciële doeleinden. De naam van de fotograaf hoef je niet te vermelden, al wordt het wel gewaardeerd. Sites met gratis rechtenvrij beeld zijn Pixabay, Flickr, Unsplash, FreeImages en de fotocollectie van het Nationaal Archief.

Meer weten?

Vul je gegevens in en we nemen snel contact met je op. Of maak direct een afspraak.

Logo Cohedron
Future Communication 316 41 14 51 37

Alle velden met een * zijn verplicht.

Geef kort het onderwerp van je bericht aan.
Beschrijf hier wat we voor je kunnen betekenen.