Péronne Haasdijk
Péronne Haasdijk

6 tips voor een net-even-anders-nieuwsbrief 

Merk jij dat de nieuwbrief van je organisatie in een sleur zit? Blijven de resultaten uit? Of heb je het idee dat je jouw publiek niet goed bereikt? Frustrerend en natuurlijk erg jammer! Maar dat hoeft niet zo te blijven. Ik geef je zes tips voor een net-even-anders-nieuwsbrief.

Koffie drinken?

4 april 2023

Collega's op kantoor met een laptop die overleggen

1. Noem het geen nieuwsbrief

Wat ik iedereen kan aanraden: noem het geen nieuwsbrief. Er rust een soort stigma op dit woord en het roept meteen associaties op als saai, irritant, ouderwets en onbelangrijk. Geef de nieuwsbrief bijvoorbeeld een naam of een meer persoonlijke touch (meer hierover bij tip 2).

Bijvoorbeeld:

  • NIET: ‘Future Communication Nieuwsbrief’.
  • WEL: ‘Future Communication Update’ Of ‘Nieuw bij Future Communication’

Zeg nou eerlijk… wat zou jij sneller openen?

Door woorden als ‘Update’ of ‘Newsflash’ toe te voegen, geef je jouw nieuwsbrief een bepaalde mate van urgentie en belang. Jouw lezers krijgen dan het gevoel dat ze een nieuwtje missen als ze de mail niet openen. Je moet er dan natuurlijk wel voor zorgen dat de nieuwsbrief ook echt iets interessants te melden heeft (tip 3). Anders is het effect van korte duur…

Telefoon in de hand

2. Maak het persoonlijk

Een persoonlijke aanhef doet het altijd goed. Jij vindt het toch ook fijner om aangesproken te worden met: ‘Beste (jouw naam), in plaats van ‘Beste lezer’? Door gebruik te maken van een gepersonaliseerde aanhef geef je jouw lezers het gevoel dat jij weet wie ze zijn en trek je meer de aandacht. In de meeste gevallen is een gepersonaliseerde aanhef gemakkelijk in te stellen in het mailsysteem.

Overweeg ook eens om de afzender, het adres waar je de mail vanuit verstuurt, van jouw nieuwsbrief te vervangen door een fictief persoon. Zo lijkt het alsof jouw nieuwsbrief persoonlijk door iemand gestuurd wordt. Dit zorgt bovendien voor herkenbaarheid en geeft het gevoel van een persoonlijke relatie. Veel organisaties maken hier al gebruik van! Denk bijvoorbeeld aan Evi van (Van) Lanschot of Gerda van bol.com. 

3. Zorg voor genoeg nieuwswaarde

Ik benoemde het al in tip één. Een nieuwsbrief zonder nieuwswaarde belandt zonder twijfel in de prullenbak. De inhoud moet interessant en relevant zijn voor de lezers. En als ik heel eerlijk ben… informeel nieuws, zoals een nieuwe collega of een klantverhaal, valt hier niet onder.

Is informeel nieuws dan helemaal verleden tijd? Dat hoeft niet het geval te zijn. Maar is die nieuwe collega echt het belangrijkste nieuwtje van de gehele nieuwsbrief? Vraag je dan nog eens af of deze nieuwsbrief wel relevant genoeg is. Met andere woorden: biedt het artikel genoeg nieuwswaarde? Is dit niet het geval? Ga dan op zoek naar relevante content of heroverweeg of je nu wel een nieuwsbrief moet uitsturen. Dat biedt gelijk een mooi bruggetje naar tip vier…

4. Wees flexibel

Laat het vaste verzendschema van je nieuwsbrief los. Dat geeft je ook extra ‘ademruimte’.
Gaat jouw nieuwsbrief er bijvoorbeeld altijd op de laatste donderdag van de maand uit? Maak je dan niet druk als je een keer een paar dagen later bent of de nieuwsbrief een keer overslaat als deze niet genoeg nieuwswaarde biedt. Ik kan je verzekeren dat niemand zijn mailbox wanhopig refresht tot jouw nieuwsbrief in de mailbox verschijnt. Klinkt onaardig, maar het is waar.

Mocht je dan nu denken: waarom verstuur ik eigenlijk nog een nieuwsbrief? Een nieuwsbrief is zeker nuttig, want:

  • Je brengt informatie van de website nogmaals onder de aandacht;
  • Je houdt ontvangers op de hoogte van wat er bij jouw organisatie gebeurt;
  • Je hebt de mogelijkheid om in te spelen op ontwikkelingen;
  • Je blijft top-of-mind.
Blonde vrouw met laptop op schoot.

5. Analyseer

Een goede analyse van de nieuwsbrief kan je veel vertellen over het gedrag en interessegebied van jouw relaties. Bijvoorbeeld welke onderwerpen het meeste aanspreken, wat voor soort onderwerpregel voor meer openen zorgt, wanneer (tijdstip/dag) de nieuwsbrief het meest geopend wordt en op welk apparaat.

A/B-testen bieden een uitkomst om goede data te verzamelen. Hierbij worden twee varianten van de nieuwsbrief verstuurd en vergelijk je de resultaten. Heb je bijvoorbeeld een test gedaan met de naam van je nieuwsbrief? Dan bepaal je met een A/B-test snel of dit jouw lezers aanspreekt. Maar test niet te veel tegelijk. Anders weet je niet wat wel werkt en wat niet.

6. Experimenteer en pas aan

Na je onderzoek ga je aan de slag met je bevindingen. Zie je bijvoorbeeld dat jouw nieuwsbrief het meest geopend wordt op mobiel? Dan kan het een goed idee zijn om de opmaak meer te richten op mobiel, aangezien daar andere ontwerpeisen voor gelden dan voor bijvoorbeeld een desktop. Blijf vooral experimenteren, tweaken en bijsturen.

Hopelijk kun je vooruit met deze zes tips. Wil je een keer sparren of kun je hulp gebruiken? Plan dan een koffieafspraak in, ik help je graag verder!

Koffie of thee drinken?

Meer tips over het schrijven van de perfecte nieuwsbrief?

Péronne Haasdijk
Péronne Haasdijk 06 38 98 43 70

Alle velden met een * zijn verplicht.

Geef kort het onderwerp van je bericht aan.
Beschrijf hier wat we voor je kunnen betekenen.