Len Koolen van Future Communication poseert op kantoor
Len Koolen

6 tips voor een goed verhaal

Collega Len schreef een blog over hoe je een verhaal kan schrijven. Nieuwsgierig? Lees hieronder meer.

 

Meer weten?

20 maart 2020

Collega's met tijdschriften voor het maken van een moodboard

Op vrijdag 20 maart worden wereldwijd verhalen gedeeld in het kader van Wereldverteldag. Net als virussen laten verhalen zich niet belemmeren door grenzen, muteren ze en verspreiden ze zich zo over de hele wereld. Dit sluit goed aan bij het thema van Wereldverteldag dit jaar: reizen.

Vanwege het coronavirus kunnen veel fysieke vertelbijeenkomsten niet doorgaan, maar door technologie kunnen de verhalen zich gelukkig blijven verspreiden. Verhalen vormen al sinds mensenheugenis een bron van vermaak, maar je kunt er ook allerlei (zakelijke) doelen mee bereiken. Verhalen blijven namelijk veel makkelijker hangen dan ‘droge feiten’. Maar, hoe vertel je een goed verhaal? Zes tips.

 

1. Zorg ervoor dat de basisingrediënten in balans zijn

Een goed verhaal heeft in ieder geval een begin, een middenstuk en een eind. Het lijkt voor de hand liggend, maar toch gaat dit vaak fout. Deze drie ingrediënten moeten in balans zijn. Sla het begin dus niet over en raffel het eind niet af. In het middenstuk introduceer je een probleem of problemen – ook een must. Dit wordt vervolgens opgelost in het eind (of niet). Zorg daarnaast voor een hoofdrolspeler waar anderen zich mee kunnen identificeren en waarmee ze sympathiseren.

 

2. Speel in op het gevoel

Zorg dat je verhaal iets opwekt bij de ander. Verhalen die een gevoel opwekken, worden namelijk beter onthouden. Vaak is het zo dat wanneer een verhaal jou iets doet, het ook iets bij een ander zal doen. Dat kun je als leidraad nemen. Ook reclamecampagnes maken hier slim gebruik van. Zo spelen succesvolle campagnes als de Coca Cola-kerstreclames en de Dove real beauty-sketches duidelijk in op het gevoel.

Collega schrijft op een flipover

3. Onderschat je luisteraar niet

De luisteraar wil geen voorgekauwd verhaal horen, maar wil zelf de puzzelstukjes op z’n plek leggen. Geef daarom niet meteen alle informatie, maar laat dingen weg om zelf in te vullen en uit te vogelen. De Amerikanen verwoorden dit treffend: “don’t give them 4, give them 2+2”. Filmmaker Andrew Stanton (onder andere Toy Story en Wall-E) geeft in zijn TED-talk wat meer toelichting.

 

4. Show, don’t tell

Nog zo’n wijsheid: “show, don’t tell”. Omschrijf het niet, maar beeld het uit. Als je moet vertellen dat iets heel verdrietig of succesvol was, zit je verhaal niet goed in elkaar. Dit zou overbodig moeten zijn, omdat het blijkt uit alles wat je vertelt.

5. Schrijven is schrappen

Blaise Pascal (filosoof en natuurkundige uit vervlogen tijden) in een brief aan een vriend: “Ik schrijf je een lange brief, want ik had geen tijd voor een korte”. Het is makkelijker om langdradig te zijn, dan om bij de kern te blijven. Het publiek heeft hier echter geen geduld voor. Daarom is een goed verhaal een verhaal waarin geschrapt is tot alleen de kern overbleef.

 

6. Timing is… belangrijk

Wanneer je je gevoelige, beeldende en krachtige verhaal vervolgens deelt, kan het alsnog helemaal mis gaan. Hoe je het vertelt is namelijk even belangrijk als wat je vertelt. Daarbij geldt dat oefening kunst baart. Let bij het oefenen vooral ook op de timing. Stiltes inlassen om de spanning op te bouwen, werkt erg goed.

Meer weten?

Vul je gegevens in en we nemen snel contact met je op. Of maak direct een afspraak.

Len Koolen van Future Communication poseert op kantoor
Len Koolen 0683154924

Alle velden met een * zijn verplicht.

Geef kort het onderwerp van je bericht aan.
Beschrijf hier wat we voor je kunnen betekenen.