Sander Koster

2023: een jaar vol AI-openers 

Dit jaar zat vol met ontwikkelingen op het gebied van content. Dat inspireerde ons tot het organiseren van een Verkiezing voor het Contentwoord van het Jaar. Tussen de genomineerde termen stak één begrip er met kop en schouders bovenuit: ‘AI(eye)-opener’. Dit woord geeft een goede samenvatting van een jaar waarin kunstmatige intelligentie zich ontpopte als een assistent in het creatieve proces, maar zeker niet als vervanger van menselijke creativiteit. In deze blog delen we onze drie belangrijkste AI-openers.

29 november 2023

Wanneer je in Google Trends de term ‘Artificial Intelligence’ (AI) invoert en naar de populariteit van het zoekwoord kijkt in de afgelopen vijf jaar, zie je een opvallende stijging vanaf november 2022. De belangrijkste aanleiding: de lancering van ChatGPT; de chatbot die jouw verzoeken uitvoert met behulp van kunstmatige intelligentie zal het werk van contentspecialisten ingrijpend veranderen.

Populariteit van de zoekterm ‘AI’ in Google over de afgelopen 5 jaar. (bron Google)

De drie belangrijkste AI(eye)-openers

Na tools als ChatGPT volgden programma’s om afbeeldingen te maken en bewerken, zoals DALL-E en Midjourney. Dit versterkte de populariteit en potentie van AI nog verder. Bij professionals in content en communicatie bracht deze ontwikkeling veel discussie op gang: gaat AI onze banen overnemen? Of gaat het juist ons werk makkelijker maken? Deze discussies vonden ook plaats bij Future Communication, en na een jaar vol inzichten kijken we terug op 2023 met verschillende ‘AI-openers’ De drie belangrijkste zetten we voor jou op een rij.

1. AI is geen concurrent, het is een bondgenoot (en sparringpartner)

Sinds de komst van ChatGPT hoorden wij het al vaak: waarom zou je zelf nog een artikel schrijven als je ook aan ChatGPT kan vragen het voor je te doen? Het bewerken van afbeeldingen vereist tegenwoordig geen expertise in Photoshop meer, en zelfs het genereren van creatieve ideeën lijkt steeds meer een taak voor AI te worden. Maar het is te kort door de bocht om AI puur als bondgenoot te zien.

In het artikel “Why Robots Won’t Steal Your Job” uit 2021 benadrukt data- en AI-specialist Nahia Orduña dat de opkomst van nieuwe technologieën de aard van veel banen zal veranderen, in plaats van ze te laten verdwijnen. In het artikel geeft Orduña aan dat de functie contentmaker niet verdwijnt, maar zal veranderen. Er ontstaan nieuwe soorten functies, denk aan prompt writers en AI-artists, waarbij jij je eigen content-skills kan toepassen om deze functies tot een nog hoger niveau te tillen. Dus zie AI niet als concurrent, maar kijk open en tegelijkertijd kritisch hoe je ervan kan profiteren. Verdiep je in de mogelijkheden van AI. Zo ben je altijd een stap voor op de mensen die denken dat ze je kunnen vervangen door een machine.

Hoe word ik een promptschrijver?

Besluit je om de samenwerking met ChatGPT aan te gaan? Dan is het schrijven van een goede prompt essentieel. Een prompt is een set aan instructies voor AI-tools om nauwkeurige en relevante antwoorden te genereren. Als promptschrijver combineer je je schrijfvaardigheden met de mogelijkheden van AI en dit kan een hoop tijd besparen. Online staan veel handige prompts die je direct kan toepassen. Maar het blijft toch maatwerk om echt tot prompts te komen die in jouw werk tijd besparen. Probeer te spelen met prompts en blijf je vraagstelling tweaken totdat je een antwoord krijgt waar je wat mee kan. Houd bijvoorbeeld ook een documentje bij met daarin de prompts die je het meest gebruikt.

2. AI is erg privacygevoelig

Uit onderzoek van Blackberry blijkt dat 84% van de Nederlandse bedrijven overweegt om ChatGPT en andere AI-toepassingen op zakelijke apparaten te verbieden, of een dergelijk verbod al heeft ingesteld. Voor grote organisaties blijft AI een gevoelig onderwerp, vooral op het gebied van privacy. Sommige mensen vermijden het gebruik van AI, omdat er veel onzekerheid en onwetendheid heerst over wie er toegang heeft tot de informatie die gedeeld wordt.

Informatie die je deelt met AI wordt namelijk gebruikt om het systeem te verbeteren. Je weet dus niet waar je informatie terechtkomt en of je input wordt gebruikt om een antwoord van een andere gebruiker te formuleren. Daarom is het cruciaal om nooit gevoelige informatie te delen. Een handige tip is om deze informatie te vervangen door nepinformatie of een fictief voorbeeld. Op deze manier kun je toch profiteren van de inhoud, zonder het risico te lopen gevoelige informatie te onthullen.

Collega's op kantoor achter een computer die overleggen

3. AI kan goed samenvatten, verbeteren en creatief nadenken

Het kan tijdrovend zijn om bijvoorbeeld de kernpunten uit een tekst van 2000 woorden te halen. Als je ChatGPT vraagt om een samenvatting van 100 woorden te geven, krijg je vaak een heldere en doeltreffende samenvatting. Dat bespaart je een hoop tijd. Ook kun je ChatGPT gebruiken voor het verbeteren van teksten. Je kunt een alinea invoeren met de simpele prompt ‘maak deze tekst begrijpelijk voor iemand met b1-taalniveau’. Je zult versteld staan van hoe AI de zinnen verbetert, spelfouten corrigeert en suggesties doet voor een betere formulering. Daarbij is het wel belangrijk om niet blind op ChatGPT te varen. Uiteindelijk ben en blijf jij de expert.

Meer leren over AI?

Future Communication geeft onder de noemer FutureLabs trainingen over AI. In deze trainingen maak je kennis met de kracht van AI en hoe je het kan inzetten om jouw communicatiedoelen sneller, slimmer en efficiënter te bereiken. Zo leren we om samen te vatten, teksten te verbeteren en creatief na te denken met behulp van ChatGPT. Weten wat we voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op.

Sander Koster 0683108855

Alle velden met een * zijn verplicht.

Geef kort het onderwerp van je bericht aan.
Beschrijf hier wat we voor je kunnen betekenen.