« Naar het blogoverzicht

Wat lezen Future Communication-collega’s?

De Boekenweek 2020 is gestart. Dat betekent dat in heel Nederland de passie voor lezen wordt gedeeld. Bij Future Communication hebben we een boekenkast vol met interessante boeken en daar wordt enthousiast gebruik van gemaakt. Om de passie voor lezen te delen, vroegen we een aantal collega’s naar hun favoriete boek van dit moment. Welk boek is volgens hen een leestip?

‘Het zijn net mensen’, Joris Luyendijk (2006)

Timo Meester: Het boek heeft mede mijn studierichting bepaald en dus ook mijn werkplek. Ik vind dat er nog steeds een goede boodschap in zit. Voornamelijk voor contentconsultants, maar eigenlijk voor iedereen die nieuws consumeert. Het boek zet je aan het denken, want Luyendijk schrijft dat elke vorm van nieuws is gemanipuleerd. Dat heeft te maken met deadlines van de journalisten en een beperkte ruimte (aantal minuten voor radio/tv of aantal woorden voor een tekst). Wij krijgen daar als consultant natuurlijk ook mee te maken. Wat de deadlines betreft: we hebben strakke deadlines. Dat betekent soms dat je minder tijd hebt dan je wilt. En wat betreft de beperkte ruimte: in de tijd van social media waarin alles kort en bondig moet, is je contentruimte nóg beperkter. Kun je wel het hele verhaal vertellen in 280 tekens op Twitter? Nee! Is er misschien daarom wel zoveel fake news?

‘Lean in: Women, work and the will to lead’, Sheryl Sandberg (2013)

Kristel van Heemert: Het boek is geschreven om vrouwen te helpen hun carrièredoelen te bereiken en voor mannen die willen bijdragen aan een eerlijker samenleving. Het identificeert een aantal barrières die vrouwen tegenkomen wanneer ze carrière willen maken, zoals openlijk en subtiel seksisme, bewuste en onbewuste discriminatie. Ook gedragingen die vrouwen zelf kunnen veranderen komen aan bod, zoals zichzelf meer in de markt zetten en zich minder bescheiden opstellen. Het blijft een boeiend onderwerp!

‘Alchemy: The Surprising Power of Ideas That Don’t Make Sense’, Rory Sutherland (2019)

Denicio Hilman: In het boek gaat marketinglegende Rory Sutherland in op de vraag waarom bepaalde dingen zo populair zijn, terwijl er eigenlijk niet een rationele verklaring voor is. In het boek beantwoordt hij vragen als: Waarom is Red Bull zo populair, terwijl niemand het eigenlijk lekker vindt? En waarom geven we de voorkeur aan gestreepte tandpasta? Een kleine spoiler: wat rationeel op te lossen valt, is vaak al opgelost. De rest moeten we oplossen met irrationele oplossingen.

‘De meeste mensen deugen: een nieuwe geschiedenis van de mens’, Rutger Bregman (2019)

Geertje van Heek: In het boek geeft de schrijver antwoord op vragen zoals waarom onze aarde werd veroverd, en of we meer naar het goede of naar het kwade neigen. De titel van het boek verklapt het al een beetje, ‘de meeste mensen deugen’. Ik krijg door het boek een stukje vertrouwen terug in de mensheid. Ik vind het echt een verademing om te lezen dat we toch niet gedoemd zijn om ten onder te gaan.

‘The Power of Habit Why We Do What We Do, and How to Change’, Charles Duhigg (2013)

Matthijs van der Laan: Het boek gaat over gewoontes. Waarom doen we wat we doen in het dagelijks leven en het bedrijfsleven. In het boek wordt de habit-loop beschreven, een neurologisch patroon dat bestaat uit de stimulus, de routine en een beloning. Bij social media-apps komt dit onder andere veel voor. Wanneer je bijvoorbeeld LinkedIn opent (stimulus), je de pagina refresht (routine) en vervolgens nieuwe berichten ziet (beloning). Dit kan vervolgens leiden tot verslavingen omdat je de ene keer wel beloond wordt en de andere keer niet.