Lotti Zwemmer van Future Communication.
Lotti Zwemmer

Konica Minolta op de kaart als werkgever

 

Collega Lotti deed een tof project voor de IT-dienstverlener Konica Minolta. Benieuwd naar de aanpak en het resultaat?

Hoe zorgen we ervoor dat we de juiste medewerkers aantrekken en behouden? In een krappe arbeidsmarkt is dit ook voor IT-dienstverlener Konica Minolta Business Solutions B.V. een flinke opgave. Tijd om te investeren in een sterk werkgeversmerk, buiten én binnen. Want wat je buiten belooft, moet je voelen als je binnen bent.

 

Vraag

De HR-manager van Konica Minolta vroeg Future Communication om een effectieve, actiegerichte employer branding strategie te ontwikkelen, implementeren én realiseren voor de Nederlandse arbeidsmarkt. Met als doel: een sterk werkgeversmerk creëren en een topwerkgever worden.

Aanpak

Lotti Zwemmer was namens Future Communication als communicatieadviseur betrokken bij het project: “Ik ben begonnen met een quick scan en heb de hele medewerkersreis onder de loep genomen. Wat maakt een (potentiële) medewerker mee in het gehele proces van in-, door- en uitstroom? Wat kan beter? Ook interviewde ik huidige medewerkers. Wat maakt dat zij nu bij Konica Minolta werken? Op basis van deze analyse ontwikkelden we de arbeidsmarktpropositie en een plan van aanpak, welke ik, samen met medewerkers van Konica Minolta, uitvoerde.”

 

 

Resultaat

“De basis op orde brengen was onze eerste missie. Samen met HR maakte ik onder andere een nieuwe werken-bij website, een vacatureformat, werken bij video’s en een contentkalender om online zichtbaar te zijn én blijven. Ook lanceerden we de campagne ‘JOIN US’, gecombineerd met een interne social media wedstrijd. Als kick-off van de campagne haalden we de eerste nieuwe medewerker van het jaar thuis op met een limousine. Verder namen we het inwerkprogramma onder handen, zodat nieuwe medewerkers zich direct welkom voelen. En we introduceerden een nieuw referral programma, om van medewerkers ‘medewervers’ te maken. Sinds deze eerste fase bouwen we samen verder, met diverse externe en interne acties, om te zorgen voor een structureel, sterk werkgeversmerk. Van snelwegreclame en recruitment events tot een wisseltrofee voor de medewerker van het kwartaal. Want als je begint met employer branding, moet je ervoor blijven gaan!”

 

Looptijd opdracht

2016 – 2019

Wat de klant vindt

“Om de war on talent te winnen, is het belangrijk om buiten zichtbaar te zijn en binnen een gezonde werkcultuur en positieve vibe te creëren. Dit doe je samen, door expertise en krachten te bundelen. Communicatie is echt essentieel voor HR, maar het is niet onze core business. We doen het erbij, waardoor het je ontglipt. Daarom werken we al jaren samen met consultants van Future Communication. Zij zijn proactief, werken planmatig en actiegericht en zorgen ervoor dat we blijven werken aan ons employer brand. We doen het echt samen.”

Nathalie van der Valk manager HR & Facility

Meer weten?

Wil je meer weten over dit project of weten wat wij voor jou of jouw project kunnen betekenen. Neem contact met ons op.

Lotti Zwemmer van Future Communication.
Lotti Zwemmer 0610253716
(Vereist)