« Naar het blogoverzicht

Nooit meer te druk: de gouden lessen van Tony Crabbe

Tijdens onze maandelijkse bureaumeeting Future Forward viel er een leuke prijs te winnen: het bijwonen van de seminar ‘Nooit meer te druk’ door bestsellerauteur Tony Crabbe, omdat we dit als bedrijf belangrijk vinden. Managing consultant Dorien was de gelukkige winnaar en deelt de inzichten die zij opdeed. Want hoe ontsnap je nou aan sociale druk? Hoe weersta je prikkels? Hoe krijg je échte focus?

Nooit meer te druk is een persoonlijk thema voor mij. Ondanks dat ik het boek vier jaar geleden op vakantie al heb gelezen en diverse aha-erlebnissen had, is er weinig in de praktijk van terecht gekomen. Hoewel het allemaal geen rocket science is en ik weet wat werkt, lukt het mij maar niet om het ook echt toe te passen. En daardoor blijf ik dus druk. Het gekke is, aan mijn collega’s in mijn team kan ik de beste adviezen geven. Maar zelf toepassen, ho maar. Ik heb een baan waar ik veel passie in kwijt kan en daarnaast heb ik het druk met een gezin met drie jonge kids, een man, vrienden, sporten, enzovoort. En ik vind ook nog eens alles leuk. In mijn dag is iedere minuut gevuld, niet te doen dus. Kortom, het was tijd voor verandering! Om deze reden heb ik sinds kort een coach die me hierbij gaat helpen. Daarnaast had de seminar geen betere timing kunnen hebben.

Wat neem ik mee uit deze dag?

1. Basics op orde

Ik begin met de basics op orde te krijgen: meer bewegen en een vast slaapritme. Ook bouw ik sinds twee weken iedere dag 10 minuten dead time in. Dat betekent dat ik 10 minuten met een mindfullness-app bezig ben, 10 minuten stilte in de auto (niet bellen/geen radio aan) inlas of buiten een blokje omloop.

2. Druk zijn is dom

Tony Crabbe, de schrijver van het boek ‘Nooit meer te druk’ zegt dat druk zijn dom is. Dit werd ook in ons hoofd gebeiteld, doordat hij om de zoveel minuten zijn vuist in de lucht stak en riep: ‘busy is….’, waarop de hele zaal dan ook zijn vuist in de lucht gooide en riep ‘dumb’. Iets wat we er op kantoor ook in zouden kunnen gooien als tussendoortje. Het tegenovergestelde van druk is juist focused attention.

3. Aandacht kun je trainen

Wouter de Jong (auteur van Mindgym: sportschool voor je geest) leidde een oefening waarbij we met onze ogen dicht in volle stilte moesten zitten. De antwoorden komen dan vanzelf. Door je aandachtsspieren dagelijks te trainen (bijvoorbeeld 10 minuten per dag via de app Headspace) krijg je uiteindelijk meer focus, rust en energie. Ik bood mezelf aan als vrijwilliger en stond 5 minuten later met mijn hand in een bak vol met ijs. Ik kreeg de opdracht mee om – gedurende dat mijn hand in de bak met ijs zat – te blijven denken aan mijn eerste kus. Het doel: de impuls controleren met mijn gedachten. Het blijkt dat mensen die vooraf met verwondering, nieuwsgierigheid en open minded de bak met water in gaan, het twee keer zo lang volhouden. Net als in het leven.

4. Geluksformule

Dagvoorzitter Jan van Setten gooide er tussendoor steeds een dosis Rotterdamse humor in om de boel te blijven relativeren. Hij kwam met de geluksformule: resultaat/verwachting = > 1. Oftewel, zonder verwachtingen is alles prachtig en valt het al snel wel mee. Conclusie: heb geen verwachtingen en blijf je verwarren en verwonderen. Dat is de fase waarin je relativeert, leert en openstaat voor verandering.

5. Het maakbare brein

Margeet Sitskoorn noemt zichzelf ook wel hoogleraar Manipulatie sprak over Theory of Mind en het maakbare brein. Ze sprak over welke vaardigheden en eigenschappen je succesvol maken in het leven en datgene wat je aandacht geeft, groeit. Ze gaf praktische tips vanuit haar EFFECT-programma, waar je tips en tricks voor een betere versie van jezelf kunt vinden. Haar conclusie: ga dagelijks een uur bewegen, slaap in een vast ritme, doe regelmatig nieuwe dingen en doe dagelijks aan aandachtstraining. Hoe moeilijk kan het zijn, denk ik dan?

6. Nee zeggen

Waar veel van ons (zeker in de rol van adviseur) uitblinkers in zijn, is dat we lastig nee kunnen zeggen. Hoe ga je daar nou toch slim mee om? ‘Nee, maar…’ is eigenlijk ‘ja’ zeggen. Wat je kunt zeggen in zo’n geval is: ‘nee, maar ik wil je wel helpen.’ Dan vraagt de ander natuurlijk ‘Fijn, hoe dan?’ en dan kun jij zeggen: ‘Geen idee hoe, maar ik wil het wel. Wat heb jij nodig?’ Dan ben je op dat moment met elkaar in gesprek en ga je samen in mogelijkheden denken. Zo kom je samen op ideeën en wie weet los je het probleem meteen op.

7. Oneliners

Tot slot deel ik graag nog een paar oneliners:

  • Het allerbelangrijkste is niet te vergeten wat het allerbelangrijkste is
  • Als je nee zegt, zeg je ja tegen jezelf
  • Wanneer is iets een probleem? Als het oplosbaar is. Zo niet, dan is het een situatie en dus een gegeven.
  • L.I.V.E.: Leven Is Verwarrend Eenvoudig
  • De geluksformule: resultaat/verwachting = > 1. Bij geen verwachtingen is alles prachtig.

Kortom, het heeft mij een dosis bewustwording, inspiratie en (hoe dubbel ook) actiepunten gebracht. Zo ben ik step by step toch een beetje aan het veranderen zodat ik ook het goede voorbeeld kan blijven geven binnen ons bureau.

Doe er zelf ook je voordeel mee!