« Naar het blogoverzicht

Meten is weten: de do’s en don’ts van websitemonitoring

Heeft jouw bedrijf een website? Grote kans dat het antwoord ‘ja’ is. Weet je ook of klanten deze gebruiken? En belangrijker: hoe zij dat doen? Waarschijnlijker dan bij de vorige vraag is je antwoord ‘nee’. Of misschien: ‘een beetje’.

Het belang van data

Vandaag de dag zijn data onmisbaar. Belangrijk voor bedrijven, maar ook voor consumenten zoals jij en ik. Bedrijven gebruiken data om hun dienstverlening beter aan te laten sluiten bij onze behoeften, om ons te vinden én over te halen. Consumenten vinden hier wat van. De een vindt het prima, want het maakt je leven makkelijker. De ander is ertegen vanuit privacyoverwegingen. Een interessant spanningsveld waarin we ons bevinden.

Tips data monitoren

Hoe dan ook: al die data die er zijn, die kunnen we interpreteren! En daarvan kunnen we leren. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de data van jouw website. Maar hoe pak je dat nu aan, je website monitoren? Ik deel wat do’s en don’ts die je op weg kunnen helpen.

1. Eerst denken, dan doen

Ga niet monitoren zonder duidelijke doelstellingen vooraf. Oké, je installeert Google Analytics op je website. Een maand later kijk je naar de verzamelde data. Leuk: je ziet dat jouw website 4000 views heeft. Hoera! Fles champagne. Of toch niet? Wat zegt dit aantal eigenlijk? Data betekenen niets zonder context.

2. Het doel van je website

In lijn met bovenstaande: wat is het doel van je website? Wil je mensen informeren? Een klant overtuigen een aankoop te doen? Of wil je dat de ander bekend raakt met jouw merk? Het doel van je website bepaalt de doelstellingen op data. En het bepaalt hoe je deze data moet lezen.

3. Vergelijk je data

En neem hierin ook je concurrenten mee. Hoe doen zij het? Dat wil je misschien wel als benchmark gebruiken. Zo krijgen jouw data nog meer betekenis.

4. Je kunt niet alles weten

Probeer niet alles te meten en te weten. Google Analytics meet ontzettend veel data. Waarschijnlijk meer dan je lief is en wat je daadwerkelijk kunt gebruiken. Kijk wat relevant is voor jouw bedrijf en focus je daarop.

5. Neem de tijd

Trek niet te snel conclusies op basis van je verzamelde data. Bekijk het over een langere periode. Je kunt met Google Analytics gemakkelijk periodes met elkaar vergelijken. Zo zie je wat incidenteel en wat structureel is en kun je daarop inspelen. Overigens: Google Analytics begint pas met het meten van data vanaf het moment dat je het installeert. Je kunt data dus niet met terugwerkende kracht inzien.

Heb je een vraag over datamonitoring of ben je op zoek naar iemand die je kan helpen met jouw website? Mijn collega’s of ik gaan graag met je in gesprek.