« Naar het blogoverzicht

Klantcase: “Werken bij een kernreactor in de duinen, hoe vaak krijg je die kans?”

Als communicatieconsultant kom je overal. Maar sommige organisaties zijn wel heel bijzonder. NRG in Petten is er zo een.

Met ruim 600 collega’s, met allerlei nationaliteiten en een unieke ligging in de duinen, is de Nuclear Research & Consultancy Group vooral bekend als exploitant van de kernreactor. Wat niet iedereen weet, is dat NRG de grootste producent is van medische isotopen wereldwijd, en daarmee cruciaal voor het opsporen en behandelen van ziektes als kanker. Elke dag worden 30.000 mensen behandeld met isotopen uit Petten. En dat verhaal mag verteld worden. Een mooie uitdaging voor consultants Roos Bouman en Marleen van Riet van Future Communication.

De opdracht

NRG ontwikkelde een nieuwe communicatiestrategie; van reactieve crisiscommunicatie naar proactief naar buiten brengen van het — maatschappelijk belangrijke — verhaal. De opdracht aan Future Communication: zorg voor de online doorvertaling van de nieuwe communicatiestrategie van NRG.

Opdrachtgever Chris de Koning, teamleider Communicatie: “Online communicatie is voor NRG dé manier om brede publieksgroepen te bereiken. Met hulp van Future zijn we hard op weg om van een groezelige nucleaire partij een love brand te worden.”

Uitdagingen

Zoals elk nucleair bedrijf werkt NRG onder een vergrootglas. Dit betekent dat merkbeloftes en claims goed onderbouwd moeten worden. Ook zijn er veel verschillende stakeholders en doelgroepen; van omwonenden tot journalisten, van politiek tot klanten. Dit vraagt om een goed uitgedachte communicatiestrategie, ook online.

Aanpak

NRG kent verschillende business units met elk hun eigen discipline en doelgroep. Om de uiteenlopende onderwerpen en doelgroepen in kaart te brengen, én om samenwerking te stimuleren, organiseerden we verschillende teamsessies. Die vormden de input voor de contentstrategie en -kalender. Daarnaast introduceerden we een dashboard met de online resultaten.

Cora Blankendaal, senior communicatieadviseur bij NRG: “Samen met Future legden we een sterke basis voor onze online communicatie. Dat helpt ons de campagne ‘30.000’ per dag tot een succes te maken.”

Resultaat

– Inzicht in de verschillende business units en hun doelgroepen, overzicht en betere samenwerking
– Groei in betrokken volgers en een grotere online zichtbaarheid
– Een stevig fundament met de online strategie en datagedreven werken

“Samen met Future legden we een sterke basis.”

 

Consultant Marleen van Riet: “NRG is een bijzonder bedrijf met enorme maatschappelijke relevantie. Het begrip ‘nucleair’ roept vaak negatieve reacties op. Vertel je mensen dat 30.000 patiënten per dag baat hebben bij de innovaties vanuit NRG, dan wordt dat beeld heel anders. Het is een mooie uitdaging NRG te helpen dit verhaal te vertellen. En de werkomgeving is ook geen straf. Hoe vaak krijg je nou de kans om bij een kernreactor middenin de duinen rond te lopen?”

Vakblad C van Logeion publiceerde deze klantcase in nr. 3, jaargang 31, juni 2019.