« Naar het blogoverzicht

Hoe dan?!

Het kantoor van Future Communication is vanwege het coronavirus gesloten en dat betekent dat iedereen thuis moeten werken. Zo ook collega Bianca, die samen met haar man ook nog eens voor haar kinderen van drie en vijf moet zorgen. Flink multitasken dus. In deze blog deelt ze haar ervaringen en tips.

Dit is ‘by far’ de grootste oefening in overgave die ik ooit heb gehad. Nou ja, op mijn bevalling na dan misschien. Ons neerleggen bij deze pandemie en de gevolgen in ons dagelijkse leven, blijkt nog geen sinecure. Alle structuren zoals we ze kennen, gelden niet meer. En toch probeer je het leven daarin te duwen, om er weer grip op te krijgen. Maar we hebben geen grip. We zijn overgeleverd aan het virus. En aan elkaar. Waarbij prioriteiten van gisteren niet meer de prioriteiten van vandaag blijken te zijn.

Tekortschietende chaos

Wat gisteren resulteerde in complete chaos bij ons thuis. Mijn man en ik werkte ‘tussen de kindjes door’. Dat was niet leuk voor de kindjes en niet leuk voor ons. Vandaag doen we het anders. En zo bekijken we per dag hoe we deze gekke tijd het beste kunnen doorkomen. Het beste voor de kinderen, voor onze werkgever/opdrachtgever én ook het beste voor onszelf. Vooral die laatste schoot er nogal bij in namelijk. En dat voelden we gisteravond. Kapot van het ‘aanstaan’ en het ballen hooghouden, waarbij je constant het gevoel hebt dat je naar iedereen tekortschiet, ploften we op de bank om vervolgens bijna tegelijk met onze drie- en vijfjarige naar bed te gaan.

Stilstaan om verder te komen

Hieronder een paar tips die je weer even terugbrengen bij jezelf. Om ook stil te staan bij hoe het met jóu gaat, om je prioriteiten weer op een rij te krijgen, de gehaastheid uit je lijf en te accepteren dat dit het is voor nu. Verwacht overigens geen wonderen, het zijn tips:

  • Begin je dag zonder (social) media. Zet alles pas aan om 8.00 uur. Ook het nieuws.
  • Eindig je dag zonder (social) media. Neem een moment van stilte: 10 minuten mediteren/stilzitten doet wonderen.
  • Maak (samen met eventuele partner en kind(eren) een dagindeling en hang deze ergens zichtbaar op. Houd je hieraan.
  • Ben je aan het werk, begin je dag met prioriteren en kies 1 ding dat af ‘moet’. Dit is een streven, als het niet lukt begin je er de volgende dag gewoon weer aan.
  • Bel elke dag een collega die je al een tijd niet hebt gesproken. Gewoon, omdat dat gezellig is.
  • Zet je pushberichten op pc en telefoon(s) elke dag op bepaalde momenten een uurtje uit. Zo kun je je compleet focussen op een taak.
  • Ga elke dag wandelen. Alleen of met je huisgenoten/ gezin. Frisse lucht en beweging doen je hoofd en hart goed.

Zorg goed voor jezelf en elkaar!