« Naar het blogoverzicht

En toen was ik consultant!

In januari 2018 begon ik mijn nieuwe baan als communicatieconsultant bij Future Communication. Spannend, na viereneenhalf jaar bij dezelfde, en overigens mijn eerste, werkgever te hebben gewerkt. Zoals andere starters misschien wel herkennen, vroeg ik mij af “wat er nog meer was”. Ik was benieuwd naar het vak communicatie in andere omgevingen. Bij andere organisaties, met andere collega’s en waar andere communicatievraagstukken leven.

Hoe kon ik nou in een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk leren en ervaring opdoen om mijn expertise verder te verbreden? Door aan de slag te gaan bij een bureau, waar je als consultant wisselende opdrachten en opdrachtgevers hebt. En toen was daar Future Communication.

Even wennen

Werken bij een bureau was, en is stiekem nog steeds, wel even wennen. Wat is er zo anders dan vast werken voor een werkgever? Los van praktische zaken, zoals uren schrijven en je werkspullen overal mee naartoe nemen, is vooral de manier van werken anders. Je moet goed kunnen organiseren en plannen. Maar, heb ik inmiddels gemerkt, daar word je snel handig in. Moeilijker is leren “nee” zeggen als het simpelweg niet past in je agenda.

Bureau als thuisbasis

Werken als consultant voelt een beetje als zzp’er zijn, maar dan met een vangnet van collega’s om je heen. Collega’s die energiek zijn, graag willen en enthousiast zijn over het vak communicatie. Net als ik. Sommige collega’s beginnen direct met een opdracht als ze binnenkomen bij het bureau. Ik ben blij dat ik even de tijd heb gekregen om te ‘landen’. Om het bureau en mijn collega’s echt te leren kennen. Future Communication voelt voor mij nu als een thuisbasis, wat belangrijk is omdat je toch continu ergens anders zit.

Grote bron aan kennis

Iedereen neemt de tijd om af en toe een dagje op kantoor te werken. Om met elkaar te sparren, kennis te delen, en ook omdat het gewoon gezellig is. Maar waar we ook zijn; we zijn als collega’s altijd bereikbaar voor elkaar en iedereen is bereid elkaar te helpen. Dat vind ik wel echt de toegevoegde waarde van werken voor een bureau. Er is zoveel kennis, ervaring en expertise in huis. Het mooie is dat deze bron altijd beschikbaar is. Met elkaar kunnen we elke opdracht aan, zo voelt het.

Mijn eerste klus

Mijn eerste opdracht was meteen een hele leuke: het ontwikkelen van een magazine voor de Onderwijsinspectie. Ik ging het land door om leerlingen en studenten te interviewen over hoe zij het onderwijs ervaren. Ik ben net begonnen bij VGZ waar ik mij bezighoud met interne communicatie. En bij PGGM mag ik gaan helpen een digitaal platform nieuw leven in te blazen.

In de paar maanden dat ik bij Future Communication zit heb ik al veel interessante mensen ontmoet, mooie plekken gezien en veel geleerd. Ik vind het leuk om mezelf te blijven uitdagen. Door in vreemde omgevingen steeds opnieuw mijn weg te vinden, en mij vast te bijten in nieuwe onderwerpen en communicatievraagstukken. Ik ben blij dat ik de stap naar consultant heb gezet en hoop nog veel mooie opdrachten te mogen doen.