« Naar het blogoverzicht

Easter eggs op de werkvloer

Zondag 4 en maandag 5 april is het zover: Pasen! Traditiegetrouw starten wij paasochtend met een luxe ontbijt. Heerlijke afbakbroodjes, croissantjes, versgeperste jus d’orange, een hardgekookt eitje (met schilderkunsten) en een plakje paasstol. Natuurlijk sluiten wij de ochtend af met een zoektocht naar paaseitjes. Wist je dat het verstoppen van eitjes niet alleen voorkomt tijdens Pasen? Sinds de jaren ’70 verstoppen organisaties verborgen boodschappen, grapjes en extra’s, genaamd ‘Easter eggs’, in films, programma’s, boeken, websites en apps. Het leukste hieraan? Deze Easter eggs worden vaak per toeval ontdekt en verspreid door de ontdekkers.

Van mond-tot-mond naar one-to-many 

Begin jaren ’90 kwam ik zelf voor het eerst in aanraking met Easter eggs. SEGA, Nintendo, GameBoy; de consules en games zaten er vol mee. Aangezien dit zich allemaal pre-internet afspeelde, ging het verspreiden van de gevonden Easter eggs vooral via mond-tot-mond-reclame. Tegenwoordig is dat wel anders! Easter eggs van bijvoorbeeld GoogleNetflixIMDB en WikiPedia worden razendsnel gedeeld op social media. Organisaties ontwikkelen ze om een glimlach op je gezicht te toveren en geven hun reputatie daardoor ook een extra boost.

Interne zoektocht 

Dat is precies de reden waarom het introduceren van Easter eggs op de werkvloer leuk kan uitpakken! Verhoog de medewerkersbetrokkenheid en organiseer dit jaar een online zoektocht. Bij Future Communication lieten we collega’s in 2020 ook naar digitale eitjes speuren:

“Ben je ook zo dol op paaseitjes? Speur Yammer, Sharepoint en Workspace af op zoek naar digitale eitjes. Hoeveel heb jij er gevonden? Mail het aantal inclusief waar je deze hebt gevonden en win een zak echte paaseitjes!”

De eitjes kon je werkelijk overal terugvinden: in files, banners, profielfoto’s, etc. Natuurlijk zit hier een doordachte strategie achter. Verstop de eitjes bijvoorbeeld op plekken waar medewerkers handige sales, HR of marketinginformatie kunnen vinden of maak medewerkers wegwijs in die nieuwe app, tool of programma die je onlangs hebt gelanceerd. Door de funfactor te combineren met het gewenste gebruik van interne kanalen creëer je een win-win situatie.

Externe zoektocht 

Naast het verrassen van medewerkers is het ook leuk om jouw websitebezoekers uit te dagen. Verstop een Easter egg op de website. Deel jouw uitdaging via social media en verloot een leuke prijs onder de juiste antwoorden. Een Easter egg speurtocht houdt bezoekers vaak voor langere tijd op je website, waarbij ook niet eerder gelezen content ontdekt wordt.

Tips:
– Maak de zoektocht niet te makkelijk en zorg dat er geen spoilers in de comments komen te staan.
– Til je zoektocht nog een niveau hoger: rol in het geheim Easter egg hunt uit. Maak een speciale, verborgen boodschap voor nieuwe opdrachtgevers of klanten en tover een glimlach op hun gezicht. De website van Hema heeft regelmatig verborgen grappen.
– Voor de echte datanerds onder ons: zorg dat jouw Easter egg een eigen URL heeft, zodat je kunt onderzoeken of trouwe fans jouw geheime ei wel vinden.

Zelf op ontdekking 

Of je nu intern of extern aan de slag gaat met Easter eggs; eigenlijk is de achterliggende boodschap hetzelfde: introduceer een spelelement in jouw communicatie voor meer beleving en betrokkenheid. Pasen (of 1 april) is een perfect moment om (op afstand) met elkaar te lachen.