« Naar het blogoverzicht

Digitaal samenwerken: hoe blijf je gemotiveerd?

De coronacrisis zit in een nieuwe fase. De directieve, controlerende fase met verregaande maatregelen om het virus snel in te dammen laten we achter ons. We gaan over naar een meer opbouwende fase, waarin we worden uitgedaagd om het leven en werken in deze bijzondere tijd vorm te geven. Want terug naar business as usual, dat kan voorlopig niet. Wat doet dit met motivatie op werk? Zinkt de moed je in de schoenen of is dit juist hét moment om jouw drive te hervinden? Ik nodig je uit voor het laatste. Met deze inzichten van Daniel Pink ontdek je ‘de verrassende waarheid over wat ons motiveert’ en wat je hier nu mee kunt doen.

Drive, de wereldwijde bestseller van Daniel Pink uit 2010, stond al even op mijn lijstje. In dit boek onthult hij wat het geheim is achter goed presteren en werkplezier: echte motivatie. Met slimme adviezen en praktische tips. Daar heb ik wel oren naar. Het sluit haarfijn aan bij mijn persoonlijke drive om binnen Future Communication te bouwen aan een fijne werkomgeving waarin we samen, met plezier, betekenisvol werk doen. Ik merk aan collega’s en mijzelf dat gemotiveerd zijn en blijven in deze coronatijd, waarin we bijna volledig digitaal werken, best een opgave is. Hoog tijd om het boek van Pink nu echt te lezen, te kijken welke handvatten dit in deze tijd biedt en mijn inzichten hierover te delen.

Het geheim van motivatie

Hoe haal je het beste uit jezelf, een team of organisatie? Die vraag zien we natuurlijk allemaal graag beantwoord. De sleutel is echt gemotiveerd zijn, intrinsiek. Pink beschrijft in Drive drie elementen die hiervoor nodig zijn:

1. Autonomie: het verlangen om regie te voeren op ons eigen leven.
2. Meesterschap: de drang om steeds beter te worden in iets wat ertoe doet.
3. Zingeving: de diepe wens om bij te dragen aan iets dat groter en duurzamer is dan wijzelf.

Hoe meer we in staat zijn om ons eigen leven te bepalen (autonomie), nieuwe dingen te leren (meesterschap) en bij te dragen aan zinvolle zaken (zingeving), hoe groter onze intrinsieke motivatie is. Dit leidt weer tot betere prestaties, meer voldoening en een fijner, gezonder leven.

Laten we deze drie elementen eens bekijken in het licht van deze tijd. Wat doet werken in ‘het nieuwe normaal’ met onze intrinsieke motivatie en wat kun je hiermee? Ik deel mijn observaties, koppel hier adviezen aan en geef je enkele tips uit het boek mee.

1. Autonomie

Zowel in de privé- als de werksfeer botsen de maatregelen rond COVID-19 met ons gevoel van autonomie. We zijn niet meer volledig vrij om te gaan en staan waar we willen. Dit kan behoorlijk demotiverend zijn. Herkenbaar? Ongetwijfeld! Tegelijkertijd kan de huidige situatie ons gevoel van autonomie ook verhogen. Verplicht thuiswerken is hier een goed voorbeeld van. Het beperkt ons enerzijds in de vrijheid om naar kantoor te gaan en collega’s fysiek te ontmoeten. Het dwingt ons om digitale tools te gebruiken. Anderzijds biedt thuiswerken ruimte en vrijheid om je tijd anders in te delen, de file te verruilen voor een sportles en je kokerrok voor een joggingbroek. Het gevoel van autonomie neemt dan juist toe, met mogelijk een positief effect op je motivatie. De uitdaging: iedereen ervaart de situatie anders en heeft andere behoeften als het gaat om autonomie. Hoe ga jij hier zelf, of als manager mee om?

Mijn advies:

– Aan medewerkers: Alles wat je aandacht geeft, groeit. Focus je niet te veel op de dingen die nu niet mogen en waar je zelf geen invloed op hebt. Probeer juist te kijken naar de dingen die wél kunnen en waar je wél invloed op hebt. Denk in mogelijkheden en draag ideeën aan. Wat waardeer je in deze tijd en neem je graag mee naar de toekomst? Deel dit met je collega’s. Iedereen kan nu weliswaar in jouw woonkamer kijken, maar niet in jouw hoofd.

– Aan managers: Verleg de focus in de communicatie van directief – in crisistijd nodig om duidelijkheid te scheppen en leiderschap te tonen – naar interactief. Luister, ga in gesprek met medewerkers en maak gebruik van de kennis, ideeën en ervaring uit je team. Betrek medewerkers bij het vormgeven van hun nieuwe, aangepaste werkomgeving. Doe het samen!

2. Meesterschap

Steeds beter willen worden in wat je doet en voldoening halen uit de inspanning die je hiervoor levert. Daarover gaat meesterschap, het tweede element dat volgens Pink bijdraagt aan intrinsieke motivatie. Wanneer er een perfecte balans is in wat je kunt doen en moet doen, ervaar je flow. Ik kan mij voorstellen dat deze balans door COVID-19 verstoord is. Je vertrouwde taken kun je niet allemaal op de oude manier uitvoeren. Je moet razendsnel omschakelen van fysiek naar digitaal, terwijl je misschien nog helemaal niet thuis bent in de techniek. Dit doet iets met je motivatie; je raakt uit je flow. Het kan ook zijn dat je deze situatie juist ziet als een kans. Je kunt je creativiteit aanboren om oplossingen te verzinnen, op ontdekkingstocht gaan en nieuwe dingen leren. Wat een voldoening geeft het als je de uitdaging omarmt en ervaart dat je het best kunt! Hoe zit het met jouw flow in deze tijd?

Mijn advies:

– Aan medewerkers: Stel jezelf de vraag in hoeverre jij in de huidige situatie kunt doen wat je moet doen. Wat loopt goed en wat kan of moet beter? Een tip uit het boek: neem een flowtest bij jezelf af. Stel je telefoon zo in dat hij gedurende één week veertig keer op willekeurige tijdstippen een signaal afgeeft. Schrijf telkens op wat je aan het doen bent, hoe je je voelt en of je flow ervaart. Kijk na deze week welke patronen je ziet en denk na over aanpassingen die je kunt doen. Ook leuk om met het hele team te doen!

– Aan managers: Besteed voldoende aandacht aan een zorgvuldige implementatie van de nieuwe werkwijze, denk aan de introductie van digitale (vergader)tools. Check of iedereen er echt goed mee kan werken. Niet iedereen durft zich hierover uit te spreken. Blijf in gesprek en bied nazorg waar nodig. En moedig medewerkers aan om te experimenteren en leren. Waardeer de stappen die worden gezet, ook als iets niet meteen vlekkeloos verloopt. Deel de ervaringen en geleerde lessen juist binnen het team, zodat iedereen er iets van opsteekt en voelt dat ze niet alleen aan het ploeteren zijn.

3. Zingeving

De derde pijler voor intrinsieke motivatie is zingeving. Mensen dragen graag bij aan een zinvol doel, dat groter en duurzamer is dan zijzelf. Steeds meer organisaties streven naar zingeving, naast louter winstmaximalisatie, omdat winst als doel op zich te weinig stimulans biedt. COVID-19 heeft op dit vlak ook iets losgemaakt. Wat is nu eigenlijk echt belangrijk in het leven? Waar wil ik aan bijdragen? En vind ik dit terug in mijn werk? Wellicht mis je zingeving, bijvoorbeeld omdat het doel dat jouw organisatie nastreeft niet helder of aansprekend voor je is. Of omdat de taken die je leuk vindt teveel worden overschaduwd door vervelende taken. Het kan ook zijn dat deze situatie juist onderstreept hoe zinvol jouw werk is. Denk aan werken in de zorg. Ook communicatiewerk staat positief in de spotlights als ‘vitale functie’. Meer dan ooit wordt de bijdrage van communicatieprofessionals in de maatschappij zichtbaar én gewaardeerd. Dat motiveert! Hoe zit dit bij jou?

Mijn advies:

– Aan medewerkers: Ga na op welke momenten je je echt zinvol voelde in je werk. Waar was je? Wat deed je? En met wie? Welk gevoel gaf dit? Trek hier lessen uit en kijk hoe je binnen jouw werkpakket meer tijd en aandacht kunt besteden aan zulke taken. Nog een leuke tip uit het boek: formuleer jouw persoonlijk motto. Schrijf dit op of maak er een poster van en hang het op bij je thuiswerkplek. Dit biedt je dagelijks inspiratie en motivatie.

– Aan managers: Ga na wat het werken bij jouw organisatie zinvol maakt. Waar draagt de organisatie, de afdeling of de individuele medewerker met zijn of haar inspanningen aan bij? Een gemeenschappelijk doel werkt enorm verbindend, inspirerend en motiverend. Vooral wanneer mensen thuis werken en fysiek de verbinding met de organisatie en met elkaar missen. Kijk ook goed naar de bijdrage van medewerkers aan de organisatie in deze uitdagende tijd. Zorg dat iedereen zich – ook digitaal en op afstand – gezien, gewaardeerd en verbonden voelt.

Tijd voor verandering?

Tot slot signaleert Pink een kloof tussen wat de wetenschap weet en wat veel organisaties doen op het gebied van motivatie. Het traditionele systeem werkt nog met belonen en straffen. Uit onderzoek blijkt dat deze externe prikkels helemaal niet motiverend werken. Daarom is er een upgrade nodig van deze aanpak: meer aandacht voor intrinsieke motivatie. Hier ben ik het 100% mee eens. En nu alles door COVID-19 aan het wankelen is gebracht, is dit misschien wel hét moment voor een positieve verandering.

Ben je benieuwd hoe wij omgaan met motivatie binnen Future Communication of wil je sparren over jouw eigen team of organisatie? Neem contact met ons op!