« Naar het blogoverzicht

#deweekvanPatrice: een kijkje in de werkweek van een communicatieconsultant

Benieuwd wat een communicatieconsultant allemaal doet? Onze waarmaker Patrice neemt je mee in de rubriek #deweekvan! Heb je haar gemist op Twitter of LinkedIn vorige week? Kijk dan in dit blog met haar mee.

Geen week van een communicatieconsultant is hetzelfde. Ook die van mij niet. Op dit moment werk ik voor zowel een opdrachtgever als voor het bureau zelf. Ik werk voor een uitvoeringsorganisatie en aan het jubileumevent. Deze week staan er weer leuke dingen op de planning!

Maandag: een video opnemen en Google Analytics

Ik doe de interne communicatie voor een IT-project bij een uitvoeringsorganisatie (mijn opdrachtgever). Hier wordt het flexibel werken geïntroduceerd. Daarvoor krijgen alle 3.500 collega’s een laptop, smartphone en een nieuwe werkplek. Vandaag ga ik naar Zaanstad om een video op te nemen over het proces. Hoe ontvangen ze de laptop en hoe gaat de installatie? Video’s zijn een handig communicatiemiddel om zo transparant mogelijk te communiceren. In de politiek-bestuurlijke omgeving waarin ik werk is dit daarom zeker noodzakelijk.

Om 13:00 uur heb ik een virtuele cirkel-sessie met collega’s Matthijs en Simon. Hierin gebruiken we de Working Out Loud-methode om zo Google Analytics onder de knie te krijgen. Ook data wordt steeds belangrijker in het communicatievak.

Dinsdag: overleggen en eventorganisatie

Dinsdagochtend werk ik in Amstelveen voor mijn opdrachtgever. Ik heb 3 overleggen: met mijn manager over de stand van zaken, met andere communicatieadviseurs over een communicatieaanpak op IT-gebied en met mijn collega’s van Informatiebeveiliging & Privacy (IB&P) om ideeën uit te werken voor de IB&P pop-up markt. Om meer interactie te krijgen over dit lastige onderwerp gaan we een levensgrote IB&P-checklist maken. Ook willen we collega’s stimuleren om tips te delen met andere collega’s.

In de middag ga ik aan de slag voor het jubileumevent op 8 oktober. Dit doe ik samen met collega’s Elleke en Rianne. Ik heb ook een contentstrategie voor het jubileumjaar gemaakt, dus het is extra leuk dat ik nu ook mee mag helpen met de organisatie van het event. Ik maak de eventpagina aan op onze website en leg de eerste hand aan de uitnodiging. Daarna is het weer tijd voor een inspirerende avond met alle consultants: Future Forward.

Woensdag: communicatiemiddelen verzamelen!

Een IT-verandering gaat vaak niet zonder horten en stoten. Het is mijn taak om hier zo transparant mogelijk over te zijn naar de medewerkers. Daarom werk ik ’s ochtends aan een nieuwsbericht over de IT-problemen en hoe we deze aanpakken. Dit stem ik af met de communicatieadviseurs van andere afdelingen, zodat iedereen dezelfde informatie krijgt. In de middag maak ik alle communicatiemiddelen klaar voor de uitgifte van de laptops op een locatie van de uitvoeringsorganisatie. Om de medewerkers zo snel mogelijk up and running te krijgen is er een Quick Reference Guide, zijn er posters en we delen zelfs laptop bonbonnetjes uit.

Donderdag: workshop aan local heroes

Op naar Rotterdam! Hier geef ik een workshop over de IT-verandering aan ‘local heroes’. Deze local heroes werken bij mijn opdrachtgever enschakelen we in als ambassadeurs. We geven ze handvatten om andere collega’s te kunnen helpen tijdens de transformatie. Zo zijn zij als eerste op de hoogte van de verandering en kunnen ze andere collega’s stimuleren om ook positief tegen de verandering aan te kijken.

#deweekvanpatrice

Vrijdag: intranet, Mailchimp en video’s editen

Vandaag werk ik thuis. Een ideale dag om dingen af te maken. Ik ga aan de slag in Mailchimp voor de uitnodiging voor het jubileumevent, houd het intranet van mijn opdrachtgever bij en zet in WordPress de pagina’s live die nodig zijn voor het event. Afgelopen maandag heb ik ook beelden gemaakt voor de video. Vandaag kan ik deze in alle rust in elkaar zetten. Mooi op tijd, want hij wordt volgende week in de interne nieuwsbrief gedeeld!

Ook benieuwd naar de volgende #deweekvan? Houd ons Twitteraccount in de gaten.