Lisan van Lunteren poseert op kantoor
Lisan van Lunteren

De volunteer journey: bouw een betrokken relatie met vrijwilligers

Collega Lisan schreef een blog over het stappenplan om vrijwilligers te binden aan je organisatie. Nieuwsgierig? Lees hieronder meer. 

 

Meer weten?

21 juli 2021

Twee collega's bespreken een en ander op de bank.

De vraag naar vrijwilligers groeit. En steeds meer mensen voelen zich geroepen om hun steentje bij te dragen aan de samenleving. Een waardevolle ontwikkeling. Maar de praktijk is weerbarstig. Vrijblijvendheid wint het vaak van verantwoordelijkheid. En dat levert dilemma’s op bij organisaties die afhankelijk zijn van vrijwilligers. Hoe kun je ze blijvend aan je organisatie binden? Hoe houd je ze betrokken, zonder ze het gevoel te geven dat ze veel moeten? Het antwoord: kruip in de huid van jouw vrijwilliger en maak een volunteer journey.

 

Op reis met vrijwilliger(s)

De volunteer journey is de reis die vrijwilligers afleggen in jouw organisatie. Bestaande uit verschillende stappen en contactmomenten. De kunst is om van de hele reis een positieve beleving te maken. Van het eerste telefoontje of mailtje tot het moment dat je afscheid van elkaar neemt. En de periode hiertussen maak je natuurlijk het liefst zo lang mogelijk! Je kunt het vergelijken met de customer of employee journey, waarin je de reis van een klant of medewerker in kaart brengt.

Sportmannen die handen op elkaar leggen

Customer journey of volunteer journey?

De customer journey is inmiddels een relatief bekend begrip in het bedrijfsleven. Het is erop gericht om met potentiële én bestaande klanten een langdurige en winstgevende relatie aan te gaan. Het doel is een loyale klant die bij je terugkomt en jouw product of service aanbeveelt bij anderen. Daarnaast kan een goede customer journey aangepast worden naar nieuwe inzichten, trends en technologieën. In grote lijnen geldt dit ook voor de volunteer journey, maar er zijn een aantal verschillen. Ten eerste is een vrijwilliger geen klant van de organisatie, maar onderdeel van de organisatie. Dit verschil ligt voor de hand, maar is belangrijk om te realiseren. Het helpt om de meer subtiele verschillen tussen de journeys te begrijpen.

Nieuwsgierig geworden? Lees het hele artikel op Frankwatching.nl.

Meer weten?

Vul rechts je gegevens in en we nemen snel contact met je op. Of maak direct een afspraak.

Lisan van Lunteren poseert op kantoor
Lisan van Lunteren 0681142445

Alle velden met een * zijn verplicht.

Geef kort het onderwerp van je bericht aan.
Beschrijf hier wat we voor je kunnen betekenen.