« Naar het blogoverzicht

De kracht van een topadviseur: 4 eye-openers

Waarmakers Nadine Biegstraaten en Amy Krebber hebben tijdens de masterclass ‘Zo word je een topadviseur’ van Ben Tiggelaar aan hun advieskwaliteiten gewerkt. Het was een interactieve sessie waarin het publiek steeds werd uitgedaagd om scherp te blijven en met elkaar in gesprek te gaan.

In de masterclass kwam ook aan bod hoe je de gewoontes van een succesvolle adviseur eigen maakt. Er volgde een leuke extra op het eind: een Q&A met de drie communicatiegoeroes Ben Tiggelaar, Betteke van Ruler en Karel Winkelaar. We delen graag de – voor ons – belangrijkste eye-openers met jullie.

1. Wat je altijd doet is wie je wordt

Ben Tiggelaar trapte af met het onderdeel observaties. Deze oefening willen we ook aan jullie voorleggen. Stel jezelf eens de vraag: “Waar ben jij goed in als communicatieadviseur?” Nu komen er waarschijnlijk een aantal dingen in je op. Kies er nu eens één uit en zet deze voortaan in. Niet af en toe, maar altijd. Iets wat je altijd doet, is wie je wordt. Doe iets waar je goed in bent zodat het vanzelf gaat en een onderdeel van je karakter wordt. Dit heeft ons erg aan het denken gezet. Welke gewoonte ga jij vaker inzetten?

2. Op naar de top

Op de werkvloer kom je verschillende type mensen tegen. Zo heb je matchers, zij hebben de instelling ‘voor wat hoort wat’. Daarnaast heb je nemers; zij zijn vooral met zichzelf bezig. Last but not least, stellen de gevers andermans belangen voorop en vinden ze het fijn om anderen te helpen. Gevers kunnen zich zowel boven- als onderaan de ladder van succes bevinden. Om als gever bovenaan te eindigen, is het belangrijk om rekening te houden met wie je helpt, hoe je helpt en wanneer je helpt. Wat voor persoon ben jij? Neem dit eens mee in je werk.

3. Verandercommunicatie

Ben nam ons tot slot mee in de wereld van verandercommunicatie. Waarom is het eigenlijk zo lastig om het gedrag van mensen te veranderen? Een verandering is het loslaten van het vertrouwde en dit proces zorgt (vaak) voor onrust, impact en vragen bij medewerkers. Een nieuw inzicht voor ons over een van de factoren die verandering moeilijk maakt, is de directe omgeving. Een mooi voorbeeld hiervan zijn buschauffeurs in het weekend. Een buschauffeur die vrij is en in zijn/haar eigen auto op de weg rijdt, heeft de neiging te stoppen bij bushaltes. Hoewel de omgeving een belangrijke factor is in het veranderen van gedrag, geloven wij ook dat dit voorbeeld overlapt met het automatisch denken en doen van het brein waardoor verandering lastig is.

4. Verlies of verandering?

Het is niet de verandering die het moeilijk maakt, maar het verlies dat erbij komt kijken. Als je iets verliest, is het vaak moeilijk om dit te accepteren. Daarom is het belangrijk om bij verandercommunicatie het SCARF-model van David Rock aan te houden als checklist. Heeft de verandering effect op de status, certainty (zekerheid), autonomy (autonomie), relatedness (erbij horen) of fairness (eerlijkheid) dan moeten we daar goed op inspelen.

Wat ons betreft zijn deze vier punten ware eye-openers die we zeker meenemen in ons werk.