« Naar het blogoverzicht

Corona-crisiscommunicatie bij gemeenten

Maandag 23 maart scherpte het kabinet de coronamaatregelen verder aan. Voor veel maatregelen geldt dat gemeenten aan zet zijn. Door de nieuwe noodverordening kunnen burgemeesters bepalen dat in de openbare ruimte groepsvorming verboden is en hierop handhaven. Wat betekenen deze nieuwe maatregelen voor de communicatie binnen gemeenten? Collega Elleke Evers, interim communicatieadviseur bij de gemeente Scherpenzeel, deelt haar ervaringen.

Een week na mijn start bij de gemeente begon de coronacrisis zo’n beetje. Nog voordat ik de organisatie en alle collega’s kende, ging de gemeente al over op crisismodus. Alles gaat dan in een stroomversnelling en moet à la minute vanuit het niets worden opgezet. Niemand heeft een crisis als deze eerder meegemaakt, maar door veel afstemming onderling vorm je samen een goed team.

Geen standaard crisis

In veel opzichten wijkt deze crisis af van ‘standaard’ crises. Een crisis als bijvoorbeeld een brand heeft een duidelijk eindpunt. Tijdens of na zo’n crisis zet je een crisisteam op en voer je binnen enkele dagen of weken de nodige acties uit. Deze coronacrisis blijft daarentegen voortduren en zich ontwikkelen. Ook kan het jezelf raken of kunnen collega’s ziek worden en uitvallen. Daarom is het belangrijk dat er voldoende capaciteit is zodat mensen elkaar kunnen afwisselen. Ook letten we erop dat we blijven vragen hoe het met collega’s gaat. Zo zorg je ervoor dat de druk niet te veel oploopt en dat mensen niet omvallen.

Doelgroepsgerichte communicatie

De communicatieaanpak komt in veel opzichten wel overeen met die in standaard crises. We zijn vooral bezig met het zo snel mogelijk informeren van alle doelgroepen, zorgen dat maatregelen nageleefd worden en het wegnemen van onrust. Voor iedere doelgroep bepalen we welk communicatiemiddel het geschiktst is. De maatregelen van maandag 23 maart plaatsten we direct op onze website en verspreidden we via onze sociale-mediakanalen. We plaatsen nieuwsberichten, maar informeren ook via filmpjes. Voor ondernemers uit de regio is samen met een buurgemeente een ondernemersloket ingericht; inwoners van 70 jaar en ouder informeren we dan weer via een brief. Voor het bereiken van jongeren werken we samen met een jongerenorganisatie in Scherpenzeel. Zij dagen de jongeren bijvoorbeeld uit met challenges.

Betrokkenheid

De organisatie van de handhaving van de nieuwe maatregelen zal de grootste uitdaging voor gemeentes worden de komende tijd. Voor ons als communicatieafdeling blijft het waarschijnlijk nog een hele tijd belangrijk om iedereen goed te informeren en onrust weg te nemen. Ook willen we op allerlei manieren de betrokkenheid van de gemeente met de inwoners laten blijken. Zo bezorgden we voorjaarsbloemen van de lokale bloemenwinkel, die we natuurlijk eerst in quarantaine plaatsten, bij het verzorgingshuis. Ook belt de burgemeester met inwoners die iets te vieren hebben, maar door de coronacrisis geen bezoek kunnen ontvangen. Zo blijft de gemeente toch dicht bij haar inwoners –  in tijden dat je een boete kunt krijgen als je geen afstand houdt.

Heeft jouw organisatie behoefte aan extra communicatiecapaciteit? We gaan graag met je in gesprek.