Waar wij goed in zijn

Kernwoorden case

communicatiestrategie stakeholder management storytelling

Schiphol’s grootste bouwprojecten: trotse medewerkers en geïnformeerde stakeholders

De operatie van Schiphol gaat altijd door – óók als er wordt gebouwd. De grootste bouwprojecten van Schiphol zijn ondergebracht binnen het Capital Programme, zoals de bouw van de nieuwe pier. Ook voorbereidende werkzaamheden maken onderdeel uit van deze internationale afdeling. Talent uit zowel binnen- als buitenland draagt hier een steentje bij.

Vraag

Schiphol heeft ons gevraagd om de communicatie met stakeholders voor de Capital Programme projecten in banen te leiden en de interne communicatie op te zetten binnen de afdeling. Manon Jacobs is als communicatieadviseur verantwoordelijk voor de communicatie van het Capital Programme: “Ik ben verantwoordelijk voor de communicatie met stakeholders over de projecten en voor de interne communicatie binnen de afdeling. Belangrijke mijlpalen worden gevierd en stakeholders hebben informatie nodig over de vele werkzaamheden.”

Mijn aanpak

“Samen met de senior communicatieadviseur heb ik een communicatiestrategie ontwikkeld, gebaseerd op de missie en visie van Schiphol, die we toepassen op zowel de interne en externe communicatie. Intern is het doel om meer binding binnen de afdeling te stimuleren. Dit doe ik door stil te staan bij de successen en trotsmomenten van collega’s binnen de projecten. Daarvoor hebben we een ‘communicatielandschap’ ingericht, compleet met een SharePoint-site, nieuwspagina, nieuwsbrief én diverse achtergrondverhalen. Extern gebruiken we storytelling: we vertellen verhalen over wat er gebeurt op Schiphol, welke innovaties worden toegepast en wie dag-in dag-uit verantwoordelijk zijn voor het bouwen van de meest imposante projecten van Nederland. Zo neem je mensen mee in het proces, naast dat je de mijlpalen samen viert.”

Resultaat

“De interne communicatie is data-driven op touw gezet, de SharePoint-site wordt door veel collega’s bijna dagelijks bezocht. Ook hebben we samen verschillende belangrijke mijlpalen gevierd, op passende wijze. Zelfs tijdens coronabeperkingen!”

Schiphol over Future Communication

“Met veel enthousiasme heeft Manon een communicatiestrategie opgezet en daarmee lijn gebracht in de communicatie naar interne en externe partijen. Communicatie is daarmee veel effectiever geworden en heeft Capital Programme meer op de kaart gezet.”
Anne Marie van Hemert, Stakeholder & Communication Lead – Capital Programme at Royal Schiphol Group