Waar wij goed in zijn

Kernwoorden case

candidate journey contentcreatie Contentstrategie en –kalender Medewerkersvideo’s Nieuwe ‘werken bij’- website Onboarding programma Referral campagne Social media campagne

Konica Minolta op de kaart als werkgever

Hoe zorgen we ervoor dat we de juiste medewerkers aantrekken en behouden? In een krappe arbeidsmarkt is dit ook voor IT-dienstverlener Konica Minolta Business Solutions B.V. een flinke opgave. Tijd om te investeren in een sterk werkgeversmerk, buiten én binnen. Want wat je buiten beloofd, moet je voelen als je binnen bent.

Vraag

De HR-manager van Konica Minolta vroeg Future Communication om een effectieve, actiegerichte employer branding strategie te ontwikkelen, implementeren én realiseren voor de Nederlandse arbeidsmarkt. Met als doel: een sterk werkgeversmerk creëren en een topwerkgever worden.

Mijn aanpak

“Wij zijn begonnen met een quick scan van de huidige en gewenste situatie. Samen met HR namen we de hele medewerkersreis onder de loep. Wat maakt een (potentiële) medewerker mee in het gehele proces van in-, door- en uitstroom? Wat kan beter? Ook interviewden we huidige medewerkers. Wat maakt dat zij nu bij Konica Minolta werken? Wat zijn sterke punten? En we keken naar de corporate branding van het bedrijf, om hier optimaal op aan te sluiten. Op basis van deze analyse ontwikkelden we de arbeidsmarktpropositie en een plan van aanpak met acties voor de korte en langere termijn. Het plan voerden we ook zelf uit, samen met medewerkers van Konica Minolta.”

Voorbeelden

“De basis op orde brengen was onze eerste missie. We maakten onder andere een nieuwe werken bij website, een vacatureformat, werken bij video’s en een contentkalender om online zichtbaar te zijn én blijven. Ook lanceerden we de campagne ‘JOIN US’, gecombineerd met een interne social media wedstrijd, waarin we medewerkers activeerden om posts te liken en delen. Als kick-off van de campagne haalden we de eerste nieuwe medewerker van het jaar thuis op met een limousine. De video deelden we intern en extern. Verder namen we het inwerkprogramma onder handen, zodat nieuwe medewerkers zich direct welkom voelen. En we introduceerden een nieuw referral programma, om van medewerkers ‘medewervers’ te maken.

Eerste nieuwe medewerker van 2017 verwelkomd met limousine

Sinds deze eerste fase bouwen we samen verder, met diverse externe en interne acties, om te zorgen voor een structureel, sterk werkgeversmerk. Van snelwegreclame en recruitment events tot een wisseltrofee voor de medewerker van het kwartaal. Dit is een samoerai, passend bij de Japanse origine van het bedrijf. Want als je begint met employer branding, moet je ervoor blijven gaan!”

Resultaten

Een greep uit de resultaten:
– Toename traffic naar werken bij website (in 2017: +300%)
– Toename traffic via social media kanalen (in 2017: gemiddeld 40%)
– Toename aantal nieuwe medewerkers via referral
– Positieve feedback van sollicitanten en medewerkers (“Ik zag de foto en dacht: dit móet een leuk bedrijf zijn!)

Looptijd opdracht

2016 – nu

Opdrachtgever Konica Minolta

Konica Minolta over Future Communication

Nathalie van der Valk, manager HR & Facility: “Om de war on talent te winnen, is het belangrijk om buiten zichtbaar te zijn en binnen een gezonde werkcultuur en positieve vibe te creëren. Dit doe je samen, door expertise en krachten te bundelen. Communicatie is echt essentieel voor HR, maar het is niet onze core business. We doen het erbij, waardoor het je ontglipt. Daarom werken we al jaren samen met consultants van Future Communication. Zij zijn proactief, werken planmatig en actiegericht en zorgen ervoor dat we blijven werken aan ons employer brand. We doen het echt samen.”