Waar wij goed in zijn

Kernwoorden case

Biobased proeftuin N231 omgevingscommunicatie Provincie Noord Holland

Biobased proeftuin (N231)

De N231 was aan onderhoud toe. Als onderdeel van de herstelwerkzaamheden werd de Bosrandweg, een stuk weg van 850 meter, als biobased proeftuin ingericht. Een biobased proeftuin houdt in dat op dit stukje weg verschillende biobased materialen worden getest. Dit zijn natuurlijke materialen die in en op de weg zijn verwerkt. Zo zit er koolzaadolie in het asfalt en bestaan verkeersborden uit gelamineerde bamboestokken en bioplastic. Ook zijn er biobased materialen terug te vinden in de lichtmasten, trottoirbanden en faunapassages.

Vraag

De opdracht was het communiceren over de werkzaamheden, het organiseren van informatiebijeenkomsten en het onder de aandacht brengen van de Website Biobased proeftuin.

Onze aanpak

Onze aanpak bevat verschillende facetten. Zo organiseerden we verschillende bijeenkomsten, zoals een informatiebijeenkomst over de werkzaamheden en een startbijeenkomst. Het oprichten van een publieksinformatiepunt bestond ook uit onze taken. Gedurende de werkzaamheden was er op locatie een informatiepunt om bezoekers te laten inzien wat een biobased proeftuin inhoudt. Mensen konden het verschil tussen de verschillende soorten asfalt zien en de diverse natuurlijke materialen voelen. Daarnaast dachten we mee over het concept van het informatiepunt en zorgden we voor promotie. Daarnaast ontwikkelden samen met Dura Vermeer we de website. Het organiseren van de open dag op 12 oktober was een waar hoogtepunt. We waren daarnaast verantwoordelijk voor een aantal communicatiemiddelen, zoals een flyer, factsheet en publicaties. Ook het schrijven van socialmediaposts en het maken van een informatiebord behoorde tot onze taken.

Ook op intern vlak maakten we meters. Zo dachten we na over hoe we collega’s intern konden informeren over de biobased proeftuin. Het schrijven van teksten en selecteren van beeld voor de zuilen in de hal was ook een onderdeel van de interne communicatie. Daarnaast schreven we meerdere artikelen voor het intranet en maakten we presentaties voor collega’s.

Resultaat

Het resultaat: meer naamsbekendheid, zowel op intern als extern vlak. Steeds meer mensen werden enthousiast. De komende jaren wordt de proeftuin geëvalueerd. De resultaten hiervan worden gedeeld. We hebben een duidelijk beeld kunnen geven van biobased werken en wat ze hier de komende 10 jaar gaan doen. Tot slot creëerden we zichtbaarheid door de inzet van informatie- en welkomstborden in de omgeving.

Biobased proeftuin

Provincie Noord-Holland over Future Communication

“Nadine is behulpzaam en proactief. Daarnaast is ze sociaal, kundig en leergierig. Ze is een prettige samenwerkingspartner. De open dag was erg goed geregeld”, aldus Adrie van Hoekelen  – projectmanager Biobased proeftuin bij provincie Noord-Holland.