Future Communication

Zorg voor een glimlach terwijl Schiphol in de steigers staat

Oud-collega Sabine de Brouwer (v00rheen consultant bij Future Communication) vertelt over de positieve bouwcommunicatie voor Schiphol tijdens de verbouwing van Vertrek en Lounge 1.

Lees de klantcase uit Vakblad C

10 oktober 2019

Zorg voor een glimlach terwijl Schiphol in de steigers staat

Steeds meer mensen reizen via Schiphol. Om de continue groei van passagiers bij te benen, is Schiphol met een flinke verbouwing bezig. Future Communication verzorgt de bouwcommunicatie van Vertrek en Lounge 1. Een grote uitdaging, in het hart van Schiphol, waar de operatie altijd doorgaat.

“Ook tijdens de verbouwing wil Schiphol dé voorkeursluchthaven van Europa blijven. De kwaliteit, sfeer en beleving moeten op niveau blijven. Retailconcessionarissen willen hun omzet behouden of vergroten. Dit vraagt om een communicatieadviseur met focus.”, aldus Dennis Stout, opdrachtgever vanuit Schiphol. “Dat is exact de reden waarom Schiphol de hulp heeft ingeroepen van Future Communication.”

“De vraag? Help ons om begrip te kweken bij onze reizigers, verras hen tijdens het verbouwingsproces en laat zien wat voor gave toekomstgerichte aanpassingen we doorvoeren. Functionele communicatie is binnen Schiphol al ver ontwikkeld, maar we willen passagiers ook graag positief raken. Met andere woorden: houd de klantbeleving op peil tijdens de verbouwing en zorg voor een glimlach bij onze passagiers.”

 

Verrassende concepten

“Het is mijn uitdaging om de belemmeringen van de verbouwing om te buigen in een kans.” vertelt oud-collega Sabine de Brouwer, voorheen communicatieadviseur bij Future Communication. “Ik ontwikkel verrassende concepten, altijd afgestemd op de passenger journey. Op iedere plek heeft de reiziger behoefte aan iets anders. In de vertrekhal gaat het om rust en flow. Daar bekleed ik stofschotten en hekken, die er door de bouw toch al staan, met mooie designs en boodschappen. Als straks de verbouwing in de lounge begint (het horeca- en winkelgebied na security), ga ik aan de slag met virtual en augmented reality. Hier heeft de passagier tijd dus staat alles in het teken van verbeelding vermaak en consumeren.

 

Iedereen betrokken

“Reizigers zijn niet onze enige doelgroep.” benadrukt Sabine. “Allerlei mensen werken mee aan de verbouwing of ondervinden er juist hinder van. Orecues daarom nemen we alle stakeholders mee in de communicatie. Van interne projectteamleden tot securitymedewerkers. Ik houd ze op de hoogte via een nieuwsbrief en ik reik middelen aan om zelf te communiceren over de verbouwing. Soms is het krachtiger als de informatie niet van de communicatieadviseur kom, maar van iemand die dichterbij de doelgroep staat.”

 

Positieve beleving

“De focus hoeft in de communicatie overigens niet altijd te liggen op de verbouwing zelf. Successen en mijlpalen mogen ook gevierd worden. We hebben een vernieuwde businesslounge feestelijk heropend en vierden het hoogste punt met pannenbier. Waardering voor de mensen die dagelijks met de verbouwing te maken hebben staat dan centraal. Ik vind het daarnaast belangrijk dat de bouwlocaties er netjes uitzien. Bijna iedere week bezoek ik de terminal om de locatie en communicatie-uitingen te bekijken. Ook meten we de reizigersbeleving tweemaandelijks, zodat ik hiervan leer en continu kan bijsturen. Zo investeren we voortdurend op allerlei manieren, in een positieve beleving bij alle betrokken, terwijl Schiphol in de steigers staat.”

 

 

Lees de klantcase

    * Door je in te schrijven voor de nieuwsbrief ga je akkoord met de hiervoor geldende voorwaarden.