Kristel van Heemert van Future Communication poseert op kantoor
Kristel van Heemert

Pensioen­communi­catie: 5 tips

Collega Kristel schreef een blog vol met tips over hoe jij pensioenen onder de aandacht kan brengen. Nieuwsgierig? Lees hieronder meer.

 

Meer weten?

10 september 2018

Wit spaarvarken

Pensioen is geen ‘sexy’ onderwerp, dat weten we allemaal. Je doelgroep bereiken is daarom een grote uitdaging. Hieronder enkele tips om pensioenen onder de aandacht te brengen.

 

1. Zorg voor eenduidige communicatie

Pensioenfondsbestuur, sociale partners, de uitvoerder en vaak ook nog een bestuursbureau. Zomaar een paar partijen die betrokken zijn bij de gemiddelde pensioenregeling. En allemaal willen ze hun stempel drukken op de communicatie. Soms zie je zelfs dat er brieven worden verstuurd met de naam van het pensioenfonds op het briefhoofd, maar met de handtekening van de uitvoerder. Uitermate verwarrend voor de ontvanger van de brief. Daarnaast komen 2 afzenders op een brief ook niet heel betrouwbaar over en dat is wat je als fonds toch juist wilt bereiken? Zorg daarom voor 1 duidelijke afzender van de brief: het pensioenfonds.

 

2. Differentieer je communicatie

De doelgroep van een pensioenfonds is enorm divers. Van de net startende werknemer tot aan de gepensioneerde deelnemer. Van actieve tot slapende (voormalige) deelnemer aan het fonds. En dan zijn er ook nog nabestaanden en wezen, die bereikt moeten worden als de (voormalig) deelnemer overlijdt. De jongere doelgroep is makkelijker online te bereiken dan de oudere. Maar de ene jongere is de andere niet. En ook gepensioneerden zijn niet allemaal via dezelfde weg te bereiken. Daar moet je in je communicatie rekening mee houden. Zet dus verschillende middelen en kanalen in om alle doelgroepen te bereiken.

 

3. Maak gebruik van een testpanel

Stel een panel samen waarin een afspiegeling van je totale doelgroep is vertegenwoordigd. Op deze manier kun je uitingen vooraf testen. Zo voorkom je dat je dure uitingen maakt die achteraf geen effect blijken te hebben. Ook kan een panel meedenken over manieren om de doelgroep te bereiken. Voor jezelf als communicatiedeskundige is het ook leuk om je doelgroep te leren kennen. Dan weet je voor wie je het eigenlijk doet!

 

4. Organiseer een webinar

Een webinar is dé manier om een taai onderwerp, zoals pensioen, levendig te maken voor een groot publiek. Mensen kijken toch liever naar bewegend beeld dan naar bijvoorbeeld een statisch magazine. Als het bewegende beeld dan ook nog een ander mens laat zien aan wie deelnemers live vragen kunnen stellen, dan heb je een echte win-winsituatie te pakken. Het geeft jou als organisator de kans om tijdens het webinar in te gaan op vragen. Aangezien er geen zaal gehuurd hoeft te worden kun je de kosten ook beperken.

 

5. Evalueer je communicatie-uitingen

Leuk dat je van alles de wereld instuurt, maar wat heb je eraan als je folder direct de prullenbak in verdwijnt of er geen mens naar je website kijkt? Is je boodschap wel overgekomen? En was dit middel wel de manier om die groep bijna-gepensioneerden te bereiken? Je zult het nooit weten als je het niet test. En zo kun je je communicatieboodschap of -middel ook niet bijsturen voor de volgende uiting. Niet handig én uiteindelijk kostbaar. Evalueer dus alles wat je stuurt, publiceert of uitzendt en stuur waar nodig bij!

Meer weten?

Vul rechts je gegevens in en we nemen snel contact met je op. Of maak direct een afspraak.

Kristel van Heemert van Future Communication poseert op kantoor
Kristel van Heemert 0612072856

Alle velden met een * zijn verplicht.

Geef kort het onderwerp van je bericht aan.
Beschrijf hier wat we voor je kunnen betekenen.