Fatiha Laouikili

Hoe blus je een corona-brandhaard met communicatie?

Onze collega’s Fatiha en Sabine schreven een blog over de rol van communicatie tijdens corona. Nieuwsgierig? Lees hieronder meer.

 

Meer weten?

26 november 2020

De afgelopen maanden poppen ze overal op: coronabrandhaarden. Gemeentes in Nederland waar de besmettingen ineens oplopen, met een hoop onrust van de inwoners en vragen uit Den Haag. Communicatie speelt een belangrijke rol bij het bestrijden van haarden en het voorkomen van een verdere stijging van de besmettingscijfers. Maar hoe pak je dit het beste aan in jouw gemeente of regio? Onze consultants Fatiha Laouikili en Sabine Osewoudt delen hun tips.

 

Vind een balans tussen feitelijke communicatie en de menselijke kant

Bij het communiceren over corona is aandacht voor het sociale aspect belangrijk. Alleen nieuwe regels bekendmaken en verwachten dat mensen ze opvolgen werkt in de praktijk vaak minder goed. Fatiha geeft aan dat het draagvlak veel groter is als er een mooie balans is de tussen de feitelijke communicatie en de menselijke kant. Maar hoe doe je dit? “Zorg dat de feiten duidelijk en simpel zijn. Gebruik geen vaktaal bij het communiceren van de nieuwe regels, maar maak het eenvoudig en begrijpelijk.”

Sabine vult aan dat er verschillende manieren zijn om als gemeente of regio samenhorigheid te laten zien. “In de gemeente Raalte doen ze dit aan de hand van een kaartenactie ‘Aandacht voor elkaar’ en een 6-delige serie waarin ze persoonlijke verhalen delen over de effecten van corona.” Ook de gemeente Utrecht past omgevingscommunicatie toe aan de hand van kaarten met een persoonlijke boodschap aan de inwoners. Deze acties laten zien dat je met jouw inwoners meeleeft en dat je je bewust bent van de impact die het op een individu heeft.

De kaart links viel afgelopen week bij alle inwoners van Utrecht op de mat.

Speel in op de thema’s binnen jouw regio

We horen dagelijks veel nieuws over corona. Toch onthouden we vooral nieuws dat dichtbij ons staat. Zorg daarom dat je de communicatie over corona binnen jouw gemeente toepast op onderwerpen die lokaal spelen. Sabine:  “Zijn ze bij jou in de regio tijdens oud en nieuw gek van carbidschieten? Speel hier met je communicatie over de jaarwisseling op in, betrek carbidschieten in de communicatie in plaats van alleen vuurwerk. Als je lokale thema’s toepast wordt de communicatie relevanter en beter onthouden.”

 

Laat jongeren meedenken

Dit klinkt heel logisch, maar is in de praktijk toch vaak lastig. Hoe bereik je de jongeren die samenkomen bij een hangplek of in een keet en daar dicht op elkaar zitten? Waarschijnlijk niet via de lokale jongerenorganisatie. Maar wat werkt wel? De gemeente Breda liet een gedragsonderzoek uitvoeren over hoe jongeren zich voelen en gedragen in coronatijd. Met als uitgangspunt dat alleen sámen met de jongeren een succesvolle manier te vinden is. Hieruit bleek dat jongeren graag meedenken en het meeste vertrouwen hebben in een aanpak die hen meer in contact brengt met ouderen om de kloof die tot nu toe ontstaat te overbruggen (Knops, 2020).

 


Video van de gemeente Breda over het gedragsonderzoek

 

Vraag feedback en doe daar wat mee

Nadat communicatie is opgetuigd en uitgezet, is het belangrijk te blijven evalueren. Fatiha: “De toepassing van een periodieke flitspeiling is een mooie manier om je communicatie-uitingen te onderzoeken. Vraag naar aanleiding van je campagne of uiting om feedback van de inwoners. Hierdoor weet je hoe jouw boodschappen ontvangen worden, welke verwachtingen er bestaan en hoe je mogelijk de communicatie kunt verbeteren.” Is men van plan om zich tijdens de jaarwisseling aan de coronaregels te houden of verwachten ze wel wat soepeler om te mogen gaan met de maatregel? Volgens Fatiha zijn dit belangrijke vragen waar je op inspeelt met communicatie.

 

Wees eerlijk, duidelijk én positief

In een tijd waarin negativiteit en restricties de hoofdrol spelen, is het belangrijk om communicatie ook positieve boodschappen te delen. Diederik Gommers sprak hier over naar aanleiding van zijn gesprek bij Eva Jinek aan tafel: “Van bang maken en straffen, zetten mensen hun hakken alleen maar harder in het zand.” (Parool, 2020). Hiermee doelde hij onder andere op het beboeten en het krijgen van een strafblad bij een overtreding van de coronaregels in de eerste helft van dit jaar. Als we meer focussen op wat wel kan en mag, creëer je minder weerstand. Sabine: “Wees daarom als gemeente eerlijk en duidelijk in je coronacommunicatie, maar wissel dit af met positieve boodschappen.“

 

Heb je een vraag over communicatie rondom coronamaatregelen? Of ben je op zoek naar iemand die jouw organisatie kan ondersteunen? Neem contact met ons op.

Bronnen

Meer weten?

Vul rechts je gegevens in en we nemen snel contact met je op. Of maak direct een afspraak.

Fatiha Laouikili 0612697720
(Vereist)