Marike Peeters

Alles wat je moet weten over Boomerang Recruitment

Terug van weggeweest! Collega Marike nam bijna een jaar geleden afscheid van ons om een nieuw avontuur aan te gaan. Toch bleef het kriebelen: werken bij een communicatiebureau. De keuze om terug te keren naar Future Communication was dan ook snel gemaakt. Daarom vertelt ze vandaag alles over: Boomerang Recruitment.

Koffie drinken?

5 mei 2022

Aboriginals in Australië, inheemse volkeren in Amerika en zelfs in het oude Egypte werd het dagelijks gebruikt om te jagen: de boemerang. Het houten voorwerp staat bekend om zijn unieke vermogen om terug te keren naar de gooier. Maar niet zomaar! Het vereist een speciale gooitechniek en veel oefening. Tegenwoordig wordt de boemerang nog altijd gebruikt om te jagen. Niet meer op levende prooien of aas, maar op oud-medewerkers. De recruitmentstrategie genaamd Boomerang Recruitment wordt ook in Nederland steeds populairder. Maar wat is Boomerang Recruitment precies? Wat zijn de voordelen? En hoe kan communicatie helpen bij het ‘raakgooien’?

Wat is Boomerang Recruitment?

De term Boomerang Recruitment heeft niets te maken met de minivideo’s die je kunt maken via Instagram. Nee, de term is letterlijk gebaseerd op het voorwerp boemerang. Het betreft namelijk het heraannemen van een medewerker die, al dan niet vrijwillig, uit dienst is getreden. De enige voorwaarde om een medewerker terug te vragen naar het oude honk is dat jullie goed ‘uit elkaar’ zijn gegaan. Uit een onderzoek van het FD blijkt dat maar liefst 31% van de respondenten (N=1.000) zou willen terugkeren naar hun oude werkgever en 21% zou een terugkeer serieus overwegen. De belangrijkste reden? Werksfeer!

Wat zijn de voordelen van Boomerang Recruitment?

De uit het buitenland overgewaaide recruitmentstrategie heeft een hoop voordelen. Ik zet er een paar voor je op een rij:

  • Het sollicitatietraject is veelal kort en krachtig.
  • Je bespaart op selectie-, inwerkings- en opleidingskosten.
  • Het biedt de organisatie een extra instroomkanaal.
  • Het heeft een positief effect op bestaande medewerkers. Wellicht zijn er twijfelaars. Wel of niet vertrekken? Door het heraannemen van een ex-werknemer laat je zien dat het gras niet altijd groener is aan de overkant.
  • Door de overstap naar een andere werkgever krijg de ex-medewerker een frisse blik, nieuwe competenties, werkervaring en ideeën.

Wat zijn de nadelen van Boomerang Recruitment?

Dan natuurlijk de andere kant van de medaille. Zitten er ook nadelen aan het aannemen van een ex-medewerker?

  • Ex-medewerkers zijn veelal duurder om aan te nemen.
  • Ex-medewerkers zijn destijds met een reden vertrokken.
  • Past de huidige cultuur en werkwijze nog wel bij de ex-medewerker?

 

 

Communicatie en recruitment; sla de handen ineen!

Als het lijstje nadelen je niet heeft afgeschrikt, is de volgende stap natuurlijk het opstarten van de recruitmentstrategie. We helpen je alvast op weg met deze drie belangrijke elementen.

 

Goede offboarding

Een goede recruitmentstrategie begint gek genoeg bij het offboarden van een medewerker. Alles valt en staat namelijk bij contact houden. En dat begint met op een goede manier afscheid nemen van elkaar. Hiermee zet je een goede basis neer voor een eventuele terugkeer. Investeer in een afscheid, een borrel en een persoonlijk cadeau. Inspiratie nodig?

  • Een kookboek vol recepten van collega’s.
  • Een reisboek vol mooie bestemmingen en tips van collega’s.
  • Een Twitter-account gevuld met wensen, herinneringen en liefdevolle boodschappen.
  • Een video vol mooie herinneringen aan de organisatie en de collega’s.
  • Een gedichtenbundel vol persoonlijke haiku’s.
  • Een ritje met een geliefde (sport)auto.

Warm, actief alumninetwerk

Het moment is dan echt aangebroken. De medewerker gaat uit dienst. Vanaf dit moment begint het echte werk. Want hoe zorg je als organisatie dat je contact houdt? Een veelgebruikte methode is het opzetten en onderhouden van een alumninetwerk. Laat je (interne) communicatiecollega’s bijvoorbeeld elk kwartaal een netwerkbijeenkomst organiseren of een maandelijkse nieuwsbrief versturen waarin je oudgedienden op de hoogte houdt van het reilen en zeilen van de organisatie. Nodig alumni uit tijdens de jaarlijkse kerst- of nieuwjaarsborrel, of lanceer een sociaal platform waarop alumni en medewerkers elkaar kunnen treffen. Een leuke gimmick is om op het platform elke maand een oudgediende in het zonnetje te zetten met een diepte-interview. Waar werk je nu? Wat mis je het meest? Wat is je leukste herinnering aan de organisatie? Met andere woorden: laat iedereen merken dat ze er nog steeds bij horen, ook al zijn ze vertrokken.

Contentkalender voor Boomerang Recruitment

Een andere methode om contact te onderhouden met oud-collega’s is het opzetten van een contentkalender. Vanaf het moment dat de medewerker uit dienst is, plan je bepaalde momenten in om contact te onderhouden. Zorg voor vaste momenten waarop je contact opneemt, bijvoorbeeld na 4 weken, na 100 dagen, na een half jaar, etc. Met als kers op de taart natuurlijk de ultieme vraag: Wil je bijkletsen? Kom je lunchen? Wil je terugkomen? Maak de kalender zo persoonlijk mogelijk. Is er bijvoorbeeld een project waar de ex-medewerker nauw bij betrokken was afgerond? Neem die mijlpaal dan mee in je kalender. Zo blijft je ex-medewerker op de hoogte en, op afstand, betrokken bij de organisatie.

Het maakt niet uit hoe je contact houdt, áls je het maar doet.

Contentkalender boomerang recruitment

Benieuwd hoe wij onze contentkalender vormgeven? Kom een keer koffie drinken; we sparren graag.

Neem contact op

Aan de slag!

Natuurlijk zijn er nog tal van methodes te bedenken om de recruitmentstrategie tot een succes te maken. Eigenlijk kun je concluderen dat zolang jullie communicatie- en recruitmentafdeling samenwerken aan de gooitechniek én regelmatig oefenen, jullie op een dag zullen merken dat de boemerang met een prachtige boog weer terugkomt naar het thuishonk. Happy hunting!

Koffie drinken?

Neem contact op. Ik help je graag verder!

Marike Peeters 06 43 45 53 70
(Vereist)