« Naar het blogoverzicht

7 communicatietips voor emoji-gebruik

Vandaag, 17 juli, is het World Emoji Day! Op deze dag in 2002 kondigde Apple zijn agenda-app aan. Dat was een bijzonder moment, omdat je deze agenda vanaf toen online kon synchroniseren. Daarom koos Apple ervoor om deze datum op de kalender-emoji te laten zien. Al snel werd dit de standaard en andere organisaties, zoals Google, namen deze datum over in hun emoji’s. Leuk 😊 maar hoe kunnen we deze icoontjes inzetten in onze werkgerelateerde communicatie? We geven je 7 tips.

1. Emoji-toetsenbord Windows

Ondanks dat het uitgangspunt voor veel communicatie vandaag de dag mobile first is, werken we als communicatieprofessionals nog veel achter een Windows-PC. Met toetsenbord en muis wordt nog vaak een bericht voor Twitter, Instagram of een ander (social) medium met veel zorg en aandacht in elkaar gezet. Terwijl de lezer deze al swipend ontvangt.

Die ene emoji kan jouw social-bericht meer uitstraling geven, of nét de juiste tone of voice aanslaan. In Facebook zit een optie waarmee je emoji’s toevoegt, maar hoe krijg je 😁✔🎉👍 achter je bureau in het bericht gefietst? Er zijn natuurlijk talloze omwegen te verzinnen, maar de gouden tip is: [Windows-knop] – die met het Windows-vlaggetje erop – en [.] – waarmee je een zin afsluit – tegelijkertijd indrukken. Graag gedaan!

2. 😊👏🎁 in werkmail, kan dat?

Nu.nl plaatste eerder dit jaar al een artikel over emoji’s in werkmail. Ze ondervroegen Lilian Stolk, de emoji-expert van Nederland. Volgens haar, en andere onderzoeken zoals hier genoemd in het NRC, komen zakelijke contacten die emoji’s gebruiken in e-mail incompetent/onprofessioneel over. Dit geldt overigens vooral voor zakelijke contacten die je niet kent. Wil je toch emoji’s gebruiken, bijvoorbeeld om een niet dubbel te interpreteren betekenis te verduidelijken, ga dan voor een 😊 😉 of 👍. Uit onderzoek van communicatieplatform Cotap blijkt dat deze emoji’s zakelijk het meest worden gebruikt.

3. En in webcare?!

Emoji’s hebben blijkbaar invloed op onze perceptie van iemands deskundigheid, schrijft Marketingfacts. De website noemt een onderzoek naar emoji-gebruik in webcare waaruit blijkt dat emojis ervoor zorgen dat we webcaremedewerkers minder deskundig vinden. Wel zorgen de lachebekkies ervoor dat we de webcaremedewerker warmer vinden.

Toch kun je emoji’s effectief gebruiken in je webcare. Let daarbij waar je op de focus op legt: op warmte, of op deskundigheid? Reacties op klachten vragen om deskundige antwoorden. Gebruik dan geen emoji, zodat je waargenomen deskundigheid toeneemt. Wil je buiten de klachtenafhandeling een relatie opbouwen met de klant? Gebruik dan emoji, zodat je waargenomen warmte toeneemt. Uiteraard hangt het ook af van de markt waarin je opereert. In traditionele markten, zoals de financiële, is het gebruik van emoji’s in webcare minder toepasselijk.

4. Emoji’s zien er niet overal hetzelfde uit

Wist je trouwens dat sommige emoji’s er op een ander apparaat heel anders uitzien? Je doet er dus goed aan te checken hoe jouw emoji er op andere apparaten uitziet, om miscommunicatie te voorkomen.

5. Creatief met emoji

Eén emoji kun je ook zien als een letter: je hebt er meerdere voor nodig om een boodschap te formuleren, om een tekst te schrijven. Zet je creativiteit in om de aandacht de trekken tussen alle andere (saaie?) boodschappen zonder emoji’s. Ja, ook in je communicatie- of marketinguitingen kan dat prima. Bijvoorbeeld de actie van Domino’s, waarbij je 🍕 kunt tweeten naar @Domino’s om op die manier een pizza te bestellen. Om dit onder de aandacht te brengen, ‘tekenden’ ze een grote pizzapunt op Twitter bestaande uit meerdere 🍕🍕🍕. Nog meer inspiratie opdoen?

6. Emoji’s als like-knop

In mijn tweede tip schreef ik dat emoji’s in zakelijke e-mail ervoor zorgen dat je als minder deskundig wordt beschouw. Opvallend genoeg heeft het zakelijke sociale platform LinkedIn dit jaar de optie toegevoegd berichten te liken met 👍👏❤💡. Reageren via emoji’s werkt natuurlijk wél snel. En tijd is geld, als dat niet zakelijk is gedacht…? Dus doe er je voordeel mee, en implementeer emoji’s als like-knoppen voor dat nieuwe intranet, op je nieuwe website of als optie bij de nieuwsberichten. I like it 👍❤

7. Emoji’s? Gifjes!

Een snelle scan op het intranet laat overduidelijk zien dat onze collega’s meer gifjes gebruiken dan emoji’s. Is GIF de nieuwe emoji? Of lopen we bij Future Communication een beetje achter? Aangezien de eindeloos bewegende plaatjes uit 1987 stammen en de eerste emoji pas ruim 10 jaar later werd ontworpen.

We zijn benieuwd hoe jij emoji’s gebruikt om de communicatie te bevorderen! Wil je meer communicatieadvies? Neem dan contact met ons op.